Veckans böcker

Jag vet inte om det är för att jag är sjuk och har huvudet fullt av snor. Det kanske påverkade mitt omdöme om boken jag precis läst. Igår kväll tog jag beslutet att helt enkelt sluta läsa den. Hur många sidor ska man ge en bok innan man ger upp? Eller ska man helt enkelt bita ihop och läsa ut den ändå? Hur gör ni?

Flickan utan röst av Colleen McCullough var så extremt tråkig att jag gav upp efter 65 sidor. Jag förstår inte riktigt syftet med boken. Och jag förstår mig definitivt inte på huvudpersonen. Hon är bara så tråkig och hon babblar och babblar i sin dagbok utan att komma någonstans med det. Någon annan som har läst den här boken och gillade den? Gav jag upp för tidigt? Det här var dessutom en bok som min bokklubb skickade hem eftersom jag glömt avbeställa. Ibland är det positivt att glömma avbeställa eftersom man lär känna nya författare, men i det här fallet var det inget bra alls.

Skönt att jag i alla fall läst en bra bok den här veckan. Jag har hört så mycket positivt om Per Nilssons Hjärtans Fröjd att jag bara var tvungen att låna hem den från vårt skolbibliotek. Och jag instämmer i allt beröm. Man kände igen sig totalt i tonåringens totala uppslukande i första förälskelsen och hur allt är totalt nattsvart när det tar slut.

10 thoughts on “Veckans böcker

  1. En lärare på mellanstadiet hävdade alltid att man borde läsa minst 50 sidor i en bok innan man ger upp, men det är ingen regel jag praktiserat så värst noga. Jag brukar sällan bestämma mig för att sluta läsa en bok. Oftast bara blir det så – jag hittar något intressantare att läsa istället och tänker att jag ska läsa den tråkiga boken ”sen” (fast det inträffar sällan), eller så läser jag ingenting på ett tag och när jag får lust att läsa igen tar jag något annat.

    Hjärtans Fröjd av Per Nilsson minns jag att jag läste när jag gick på högstadiet. Jag läste en hel del av honom då, men kommer tyvärr ihåg ytterst lite av böckerna, förutom att jag tyckte att de var bra. 🙂

  2. Jag kör med 50 sidor. Och tuff är jag. Har det inte tagit sig då är det tack och goodbye.

    Hjärtans fröjd är superbra, och det roliga är att det kommer en fortsättning senare i sommar! ”The return of Hjärtans fröjd”. Du har bra timing att läsa den för första gången alltså!

  3. Å, Hjärtans fröjd var min ”den bästa boken jag läst” under flera år. Måste nästan läsa om den snart. Visste ej att det kom en fortsättning, måste läsas!

  4. Skönt att höra fler som tycker man ska ge upp. Jag ska också bli hårdare o införa 50 sidorsregeln! Det finns ju så många bra böcker att lägga tiden på ist.

    Kul med en del 2 – den ska jag satsa på!

  5. Måste absolut läsa den där Hjärtans Fröjd. Säg till när du lämnar tillbaka den så jag kan vara näst på tur =)

    Bokklubbar ja… Glömmer alltid avbeställa sånt där och det är inget bra. Hinner ju knappt med att läsa de böcker jag självmant köpt!

  6. Åhh!!! Hjärtans fröjd är så underbar! Nilsson har verkligen lyckats fånga tonårskänslornas glädje och vemod.

    En fortsättning? Härligt!

  7. Det är klart att man kan sluta läsa egentligen när man vill om man inte tycker om boken. MEN, generellt tycker jag att man (jag) inte kan avgöra om boken är bra förrän man har läst klart hela och låtit författaren föra fram alla sina poänger och fått löpa hela linan ut…

  8. Om du läser för ditt höga nöjes skull – varför läsa när det inte är kul? Femtio sidor tycker jag räcker. Det finns för många bra böcker för att pliktskyldigast läsa ut de dåliga!

Kommentera gärna!

