Den gamle och havet av Ernest Hemingway

Det här är ytterligare en bok ur Expressens klassikerutgåva. Och jag har faktiskt aldrig läst den här tidigare, men tänkt flera gånger.

Santiago är en gammal ensam man som legat ute på havet i 84 dagar utan att få en enda fisk. Dag 85 får han äntligen en jättefisk på kroken, en stor svärdfisk och kampen om att få med den in i land börjar. På väg in mot land attackeras båten av hajar som vil äta upp den stora fisken som hänger på sidan av båten. Det blir en lång och svår kamp för att rädda fisken från att bli uppäten.

Att en bok som bara handlar om kampen om en fisk kan vara så spännande. Jag lever mig in i kampen och kan inte släppa boken ifrån mig även om den ju egentligen inte handlar om något speciellt. Det visar ju på att förmågan att berätta en historia är större än själva berättelsen i sig.
2 thoughts on “Den gamle och havet av Ernest Hemingway

  1. Det låter faktiskt som en intressant bok! Jag har den som kassettbok och har tänkt ett tag att jag skulle lyssna på den, men det har inte blivit av. Jag har nog tyckt att historien verkar lite konstig. Nu blev jag lite nyfiken på den igen!

  2. Maria – Testa den! Att lyssna på den tror jag tom är ännu bättre än att läsa, om det är en bra inläsare vill säga.

Kommentera gärna!

