Fånge i Teheran av Marina Nemat

Fånge i Teheran är en självbiografi och utspelar sig i Iran under 1970-/1980-tal. Marina Nemat, som har skrivit boken och som det handlar om, fänglas när hon bara är 16 år gammal. Hennes brott är att ha protesterat över att lektionerna i skolan har ersatts av studier i Koranen. Hon krävde rätten till sin undervisning och för detta straffas hon med livstid i fängelse. Marina är kristen och kommer från en relativt välbärgad familj. När hon sätts i Evin-fängelset är hon inte ensam. Flera av hennes vänner går samma öde till mötes. De har alla på något sätt visat sitt misstycke mot den islamiska regimen i Iran.

Hon tas till en plats där det är meningen att hon ska skjutas till döds men den ena av vakterna, Ali, lyckas stoppa det precis i tid. I gengäld vill han att Marina konverterar till islam och blir hans fru. Antingen det eller så ska ha ta ut hämnden på hennes familj. Marina har inget val.

I vuxen ålder inser Marina att hon har en historia som måste berättas. Många dog i fängelset och hon känner ett starkt behov att få världen att höra deras historier. Trots att det gör ont att minnas måste berättelsen fram. Det är en skrämmande skildring hon berättar. Och man blir helt tagen av hur en människa kan kämpa så för något man tror så starkt på. Jag kan inte låta bli att undra hur man själv skulle ha agerat? Skulle man böjt sig för makten och gjort allt de sa för att skona sitt liv eller hade man stått upp för det man trott på trots att man riskerat både sitt och sina näras liv?

Det är en mycket läsvärd bok som är viktig att läsa och fundera över. Vi tar mycket av vår frihet för given och vi behöver bli påminda om hur lyckligt lottade vi är. Rekommenderas starkt!
3 thoughts on “Fånge i Teheran av Marina Nemat

  1. Hej Malin,
    Jag har läst om vad du tycker om boken ”fånge i Teheran”, jag har varit faktiskt vid samma tid och i samma ålder och på samma avdelning 246 som Marina satt, fast just där var jag en kort tid och minns inte Marina bland hundratals kvinnor där. Det hon skriver är fruktansvärt och mycket möjligt sant oxå, men jag tror att hon verken då hon drabbas eller när hon skriver boken är tillräcklig mogen för att analysera situationen, hon är tagen av den väldiga makten och gör det hennes känslor säger. Många ggr blir jag glad över att hon beskriver vissa situationer så väl och andra stunder blir jag lite besviken på hennes analyser, t ex när hon säger att hon kan tycka synd om Khomeini och sakna honom! Det de använder mot Marina är en blandning av ris och ros, hon har aldrig upplevt riktig kärlek hos sina föräldrar och välkomnar det kärlek hon får från Alis familj, medan jag skulle aldrig ersätta en sådan familj mot min familj vid den tiden, kanske hade jag gått med på en sådant äktenskap för att rädda skinnet men aldrig skulle jag älska eller tvivla på om jag hatar el älskar honom. Tyvärr var i andra fångars ögon sådana typer misstänkta för samarbete och tjallande vilken hon försiktigt tar upp ibland. Jag läste hennes bok när min egen bok var på tryckeriet som kommer snart ut, det ger en annan bild av den hemska verkligheten ur mitt perspektiv, rekomenderar!
    mvh/Mitra

  2. Mitra – tack för dina tankar!

    Jag ska definitivt hålla utkik efter din bok! Jag beundrar er för att ni orkar skriva om er vistelse där för det kan inte vara lätt att gå igenom allt en gång till.

    MVH Malin

    • Hej Mitra!
      Jag undrar vad din bok heter eftersom jag har läst ”Fånge i Teheran” och skulle så gärna villja läsa din bok

Kommentera gärna!

