Helt övergiven av Penny Vincenzi

Jag har aldrig läst något innan av den här författaren, men jag blev rekommenderad att göra det av en kollega. Penny Vincenzi skriver tydligen riktigt bra feel good-romaner, välskrivna och sköna att läsa. Efter min skräckupplevelse är det precis sådana böcker jag behöver för att få ur hemskheten ur systemet.

Tre tonåriga tjejer: Martha, Jocasta och Clio ska bege sig ut på sitt livs äventyr: ut och resa i världen. De har aldrig träffats innan men blir vänner på flyget till Thailand. Ett år senare kommer en av dem tillbaka ensam, höggravid. Hon föder sitt barn på flygplatsen i en städskrubb och lämnar flickan där. Kate, som barnet döps till senare, adopteras och växer upp i en underbar familj men hennes tankar i tonåren blir allt starkare för att hitta sin biologiska mamma. Vem av de tre: Martha, Jocasta och Clio är hennes mamma?

Boken är en riktig tegelsten, men den känns ändå väldigt lättläst. Det är precis som min kollega sa: välskrivet och spännande. Självklart vill man veta vem som är mamman. Det är lite segt i början och jag har lite problem med att hålla isär vem som är vem, men när man väl benat ut karaktärerna flyter det på. Det är en perfekt feel good-bok som är precis det den utlovar. En mysig läsupplevelse som dessutom får mig som läsare att försöka pussla ihop bitarna på egen hand. Det kommer små ledtrådar då och då för att hinta om vem som är mamman, tillbakablickar om vad som egentligen hände i Thailand. Det är spännande hela vägen till slutet.

Det kommer att bli fler böcker av Penny Vincenzi för min del. Jag ser fram emot att ligga i en solstol och läsa något av henne i sommar, fast kanske på engelska nästa gång. Det här är riktigt skön sommarläsning.
4 thoughts on “Helt övergiven av Penny Vincenzi

  1. Hm.. Jag har inte heller läst ngt av den här författaren. Känns inte innehållet lite som i Lace? Du vet den där serien som gick för läääänge sedan när man inte visste vem av tre skolflickor som var mamma till en tjej?

  2. Jo jag vet, det tänkte jag också. Men innehållet skilde sig en hel del sen ändå. Lace är ju liksom slisklitteratur. Eller, man kanske inte ens ska kalla det litteratur… 🙂

  3. Den här boken har gett mig huvudvärk i flera dagar. Jag känner igen historien på pricken, jag vet till och med vad de olika tjejerna har för privatliv och vem som är mamman och pappan till Kate, men ändå är jag 100 % säker på att jag inte har läst boken. Jag kollade till och med igenom min lista där alla böcker som jag har läst under de senaste åren är uppräknade, och jag sker inte skymten av någon Penny Vincenzi.

    Men om jag nu inte har läst den, hur vet jag då att Kate räddar en gammal tant och hamnar i tidningen?
    Det blir nästan lite läskigt.

  4. Sarah – läskigt… Visst är en hel del saker förutsägbara, men det där med att hon räddar sin mormor tillhör nog inte det. Den kanske har blivit filmatiserad o så har du sett filmen?

Kommentera gärna!

