Au pair av Melissa de la Cruz

När jag lånade den här boken från skolbibblan berättade litteraturpedagogen att en av mina elever tycker att den är sååå bra. Det är klart att man blir lite extra nyfiken då. När jag läser ungdomsböcker försöker jag alltid att läsa den ur en tonårings persepktiv. Skulle jag ha tyckt om den som tonåring? Efteråt försöker jag också att tänka på den ur en vuxens perspektiv – är det här något jag vill att mina elever ska läsa? Något jag kan rekommendera? Vad får de ut av boken? Osv, osv.

Den här gången var det otroligt segt att läsa. Jag glömde vad boken handlade om mellan läsningarna och den berörde aldrig. Jag blev bara trött på alla ytliga karaktärer och tyckte tom synd om dem eftersom de var bland de ytligaste stackare jag någonsin stiftat bekanstkap med. Tråkigt, segt och ganska irriterande kan man sammanfata boken med. Det finns visst flera böcker i serien men jag orkar inte läsa fler av dem kan jag säga redan nu.

De tre tjejerna Mara, Eliza och Jaqui får ebjudande att jobba en sommar som au pairer till en av New Yorks rikaste familjer. En hel sommar i The Hamptons lockar i alla fall två av dem, medan Mara är den enda som gör det för att tjäna pengar. Eliza tar jobbet för att kunna komma tillbaka till sitt gamla liv som hon fick ge upp efter att hennes då rika pappa blivit påkommen med lite fuffel. Nu är de helt plötsligt fattiga och en familj som vilken annan, vilket Eliza inte kan acceptera. Jaqui tar jobbet för att kunna hitta sin kärlek Luca som hon spenderade en het tid med när han var på semester i Brasilien men som aldrig hörde av sig när han kom hem till USA igen. Enligt annonsen kommer det här att bli den roligaste sommaren i deras liv, men med tanke på vilka olika baktankar de alla har med jobbet blir det en och annan dispyt. Barnen är en historia i sig också visar det sig…

Som tonåring kanske man faktiskt tycker att det här låter lite spännande och lockande. Jag kanske bara är för gammal för att läsa det här helt enkelt. Jag tycker bara att det är ytligt och tråkigt och att jag faktiskt har slösat bort värdefull lästid på den här boken. Jag har tillräckligt ont med tid som det är just nu. När jag väl får chans att läsa borde det inte vara sådant här jag läser. Nä, det finns bättre ungsomböcker utan tvekan.

Melissa de la Cruz  har skrivit en hel radda böcker och deltagit som expert på trender och stil i diverse tidningar samt på tv. Hon har tydligen sålt rättigheterna för Au Pair till ett filmbolag, men jag har inte lyckats hitta när den ska komma som film.

3 thoughts on “Au pair av Melissa de la Cruz

  1. jag tyvckte boken var bra. vissa är faktiskt intresserade av sånt här, ´jag tyvker den va underbar 🙂 men de är också för att jag är intresserad av de här. varför läser du den om de inte är din typ av bok liksom?

  2. snälla kan inte du skriva lite mer vad den handlar om? jag ligger annars väldigt risigt till efter som jag har min bokrecension imorn. :S

Kommentera gärna!

