Pojken i randig pyjamas av John Boyne

pojkenHmm… På bokens baksida står ingenting om vad den handlar om. Därför vill jag inte heller avslöja något här. Jag tror nämligen att det tar bort en del av läsupplevelsen om man vet för mycket innan, eftersom handlingen är väldigt speciell.

Man får i alla fall veta att boken handlar om nioårige Bruno och att den utspelas under andra världskriget. Det är en bok som kräver viss förförståelse, att man i alla fall kan grunderna om andra världskriget. Det är en annorlunda skildring ur ett barns perspektiv och det är just det berättargreppet som gör boken så bra. Den mesta handligen är den som man själv får läsa in mellan raderna. Mycket intressant, stark och tankeväckande bok.

Som sagt, den är inte helt lätt så det är absolut ingen barnbok. Det är egentligen mer än vuxenbok än för ungdomar. Just nu läser mina åttor om andra världskriget och de har nog precis kommit så långt i sin faktakunskap att de kan förstå boken, men jag tror att det också är mycket i den som de inte förstår.

Det är en tunn bok som man läser ut på nolltid, men trots få sidor är det mycket innehåll. Det är fängslande läsning, och skrämmande. Jag läste ut den i fredags och jag har haft bilder från boken i huvudet under hela helgen. Det är svårt att slå ifrån sig.

Bokens filmatisering kom förra året och jag ska definitivt klicka i den på önskelistan från Lovefilm. Om du är nyfiken på den så kolla in trailern här nedanför, men om du inte har läst boken innan så är det spoilervarning…

Kommentera gärna!

