Man överlever, jag lovar av Eva Swedenmark

man_overleverJag fick den här boken i handen av skolans litteraturpedagog när jag bad om tips på ungdomsböcker. Snacka om löneförmån; att ha någon som bara kan ge en böcker sådär när man känner för det. Förutom den här lånade jag ytterligare en ungdomsbok (som jag ska recensera direkt här efter), en vuxenbok samt en bok till T (och han har redan läst ut den…). Eftersom jag har legat helt utknockad här hemma i snart 3 dagar har lätt läsning varit det enda jag har orkat med.

Och den här boken var verkligen lätt. Lätt text med korta rader, lätt handling där inget lämnades åt funderingar och kort, ca 100 sidor. Jag klämde den på nolltid. Perfekt läsning när hjärnan inte är på topp.

Tyvärr har jag nästan glömt vad den handlade om. Jag måste friska upp minnet och läsa på baksidan; Johanna ska börja åttan efter ett händelselöst sommarlov. Inget blir riktigt som hon vill. Hennes bästa kompis har tillbringat sommaren i Grekland och kärat ner sig i en äldre kille. Killen hon själv är kär i har blivit ihop med tjejen hon hatar mest på hela skolan. Och hennes föräldrar verkar vara på väg att skilja sig, igen. Bara för ett år sedan rymde hennes pappa med en tjej till New York, men mamman kom efter och fick med honom hem igen. Men nu verkar det vara skilsmässa på gång igen.

Jag försöker verkligen läsa boken ur en tonårings perspektiv, men någonstans blir det ändå för banalt för mig. Lite för tunt. Det är en helt ok bok, varken mer eller mindre. Den passar perfekt för en tonåring i samma ålder som Johanna och som kanske behöver en lite lättare bok. För någon med mer läsvana tror jag inte att den ger så mycket. Nja, bättre betyg än ok får den inte av mig.

Kommentera gärna!

