Boktjuven av Markus Zusak

boktjuvenDen här boken ligger och blänger ilsket på mig här hemma. Den har lästs då och då under hela sommaren men ändå inte blivit utläst. Jag orkar inte mer nu helt enkelt. Det blir nog inte bättre än så här. Jag kan inte ens berätta vad boken handlar om för jag hittar ingen handling. Det är bara … konstigt helt enkelt.

Jag fick boken av vår litteraturpedagog som inte riktigt visste vad hon tyckte om och därför bad mig läsa den. Först tyckte jag den var helt underbar. Så där lite skönt konstig som jag brukar gilla. Men så blev det liksom inte mer. Samma, samma hela tiden. Det är nästan 600 sidor och jag vet inte om det är värt besväret att kämpa vidare. Men så läser man att den kallas för en blivande klassiker och är ett litterärt mästerverk. Och så kommer jag inte ens igenom den.

Är det någon som har läst boken och tyckt om den?

9 thoughts on “Boktjuven av Markus Zusak

  1. Jag läste den i vintras. var väldigt inspirerad när jag började, eftersom den hyllats både här och var. men sedan tyckte jag aldrig att den blev sådär speciell som den utmålades. Helt okej, men ingen bok jag kommer att prata exalterat om ett par år efter läsningen direkt. Lite segläst var den också, och jag var stressad. har tydligen bloggat om den – gå in på min blogg och sök på titeln, så får du en lite ”färskare” redogörelse av min läsupplevelse. 🙂

  2. Böcker som man inte orkar igenom trots att man har gjort flera försök förtjänar inte att läsas har jag kommit fram till. Det viktigaste kriteriet för en bra bok måste väl ändå vara att man orkar och ser ett nöje med att läsa den, då må språket vara hur fint som helst och ämnena hur viktiga som helst att berätta om. Finns inte ”drivet” där, att man vill läsa mer, då är det ingen bra bok enligt min mening.

  3. Jag tyckte att den var ”mja, sådär” ända fram till slutet, som är helt fantastiskt. Typ de sista två eller tre kapitlena. 😉 Så jag är glad över att jag läste klart den, även fast den kändes seg.

  4. Lisse – precis så tänker jag också. Och alla böcker är ju faktiskt inte till för alla människor heller. Man tycker ju olika helt enkelt.

    Martina – åh… säg inte så…. Nu ger du ju mig lite ångest. Eller så läser jag helt enkelt bara de sista kapitlen. 😉

  5. Jag tyckte att den var fantastisk, en av de bästa böcker jag någonsin läst, inte alls jobbig att ta sig igenom.
    Konstigt att man kan tycka så olika.

  6. Maria och Sassa – jag har ju hört från många håll att folk tyckt om den. Vet inte vad som blev så fel när jag läste den. Kanske var jag helt enkelt bara omotiverad? Fel bok vid fel tidpunkt kanske?

  7. Här sitter jag fem år efter att du skrev detta inlägg och undrar om jag är den ENDA som inte fattar storheten med denna bok… Har läst 100 sidor men hittar bara på annat hela tiden. Det dödar läslusten litegrann, så nu ska jag pausa den och läsa något annat! 🙂

Kommentera gärna!

