Träna hemma på 10, 20 eller 30 minuter av Jari Ketola & Jennie Widegren

Vi håller på att köpa in böcker till ett litet bibliotek på jobbet. Vår tanke är att samla intressanta böcker om hälsa som våra patienter kan få låna hem så att de kan få bättre kunskap i ämnet. T och hans kollega håller ju regelbundet Hälsoklasser på kliniken, och böckerna vi köper in ska ha samma grundtanke, ungefär i alla fall. Jag är den som är inköpsansvarig för böckerna och utlåningen av dem, och då måste jag ju så klart läsa dem också. Härligt jobb man har! Därför kommer det att bli en hel del böcker om wellness här framöver.

Jennie Widegren känner nog de flesta igen, inte minst för hennes inblandning i dansgruppen Bounce. Jari Ketola är för mig mest känd för att ha skrivit träningsböcker, men han har även ett förflutet som idrottsman. Jag är ju inte ett dugg intresserad av att titta på idrott, så just de meriterna har gått mig blankt förbi. Tillsammans har de gjort den här informativa boken om träning hemma. Boken inleds med ett kapitel om upplägg och sedan går de igenom alla olika rörelser med tydliga bilder och instruktioner om hur de ska utföras och vad syftet med dem är.

Efter att jag träffat T har jag lärt mig att det kroppen behöver inte är träning utan rörelse. Innan tränade jag för hårt, för enformigt och utan mål. Jag trodde att 4 pass i veckan på gym var vad min kropp behövde. Sedan träffade jag T som ställde jobbiga frågor om vad jag ville med min träning, vad min planering var och hur jag prioriterade. Frågor jag inte hade en susning om. När jag slutade jobba som instruktör blev det så mycket tydligare. Jag behöver inget gym, min kropp behöver rörelse och det kan jag lika gärna göra hemma. Det är bättre att träna flera kortare pass i veckan än ett eller två jättepass. Regelbundenhet är ledordet. Förutom styrka är också rörlighet ett av mina träningsmål. Jag vill ha en stark och rörlig kropp och då måste jag ju välja övningar som främjar just det.

Den här boken gillade jag just för att det handlar väldigt mycket om just styrka och rörlighet. Man ska klara att bära upp sin egen kropp i olika rörelser och man ska kunna kräva av sin kropp att den är rörlig och smidig. Övningarna är enkla att förstå och de går att plocka ihop till olika pass man med lätthet kan träna både hemma och på resan. Jag tror att en del av rörelserna kan vara svåra att utföra om man är helt otränad, just för att de fokuserar mycket på balansen, men då är det ju perfekt att ha som målsättning att kunna utföra dem. Jag fick lite nya uppslag på övningar som jag ska testa att köra här hemma. Till de flesta övningar krävs bara en handduk och en matta. En träningsmatta är en relativt billig investering och tar inte upp en massa plats hemma.

Alla har tid för åtminstone en liten stunds rörelse (tänk rörelse i stället för träning) varje dag och med hjälp av den här boken får man värdefulla tips på bra övningar. En bok som jag verkligen kan rekommendera! Tänk på att rörelse = näring för hjärnan! 

7 thoughts on “Träna hemma på 10, 20 eller 30 minuter av Jari Ketola & Jennie Widegren

  1. Åh.. Rörelse istället för träning.
    Suger åt min av vartenda ord i inlägget. Funderar på boken. Misstänker att den kommer bli snygg i bokhyllan men frågan är om jag kommer göra som den säger..? Det är ibland lättare att boka in några pass på gymmet än att verkligen ta sig tiden att göra något liknande hemma.. Tyvärr. Men jag vill verkligen bli mer vardags-hälsosammare! Hoppas motivationen blir större med ljusets återkomst och tussilago som lockar vid vägkanten 🙂
    Och hoppas på (många!) fler wellnessinlägg från dig!

    • Japp, rörelse är det som gäller! 🙂

      Låna boken på bibblan och bläddra och inspireras av den. Det finns några test man kan göra för att kolla hur man ligger till, som man kan göra en gång i månaden t.ex. Sedan kan man ju alltid lära sig några övningar man kan köra på semestern och kanske inte har tillgång till gym. Några minuter rörelse är allt som behövs. Och som sagt, rörelse behövs för att vi ska få näring till hjärnan. Om man gör det på gym eller hemma känner ju inte hjärnan av. Och när våren kommer kan man ju köra en del av övningarna utomhus i solen! Man behöver ju bara sin egen kropssvikt som tyngd.

      Och ja, det kommer fler wellness-inlägg! Promise! 😀

    • Ja, jag hör också otroligt många negativa kommentarer. Men, läkarna kunde inte hjälpa mig och brydde sig inte och först när jag gick till kiropraktorn fick jag hjälp. Jag har haft ont i ryggen i hela mitt liv och tack vare kiropraktiken har jag inte det. Jag önskar att alla gick till en kiropraktor, i förebyggande syfte.

      Men folk får gärna vara negativa om det gör dem lyckliga. Jag har aldrig mått så bra i kroppen som nu! 🙂 Hoppas din kiropraktor får bukt med dina problem.

  2. Åh vad jag blir glad av att höra det. Jag ska nu gå dit tre gånger i veckan i fyra veckor. Det låter så länge. Är det vanligt med så långa behandlingar i Sverige också?

    • Det beror lite på vilken kiropraktor man går till. Vill man bara ha en quick fix finns det kiropraktorer som jobbar så också, något jag inte skulle vilja vara med om…

      På kliniken där jag jobbar pratar vi om den akuta fasen då man har täta behandlingar under några veckors tid. Vi brukar lägga upp en vårdplan då man kommer 2-3 ggr/vecka i 4 veckor. Jag tyckte också att det kändes mycket när jag började som patient, men efter att ha gått där i några månader började jag förstå hur det funkade. Allt eftersom tiden gick ökade min kiropraktor veckorna mellan behandlingarna. I slutet var jag uppe i ca 5 veckor mellan behandlingarna. Jag vet många kliniker som jobbar precis likadant. T och hans kollega är utbildade i USA, som har de bästa kiropraktorerna. I USA är kiropraktik mycket vanligare än i Sverige. Vi ligger långt efter där i Sverige.

      Du får tänka att hellre 4 veckors lång behandling och att du blir bra, än att gå och få en quick fix och aldrig komma till botten med problemet.

Kommentera gärna!

