Kärnfrisk familj så gör du! av Ninka-Bernadette Mauritson

Den här boken beställde vi till klinikens bibliotek och bara någon dag senare såg vi en intervju med familjen på tv4. Snacka om timing! Efter intervjun blev vi ännu mer övertygade att det var helt rätt att beställa boken.

Jag har verkligen slukat den här boken för den var så oroligt intressant och givande. Det som folk förmodligen mest reagerar på i den här boken är att man ska slänga ut mjölken. Va?! säger många av våra patienter chockat när T och hans kollega säger exakt samma sak på hälsoklasserna. Hur ska man då få i sig kalcium? är nästa fråga. För vi har ju blivit itutade sedan barnsben att mjölk ger starka ben. Gör det inte det? Nej, det gör ju inte det. Kalcium finns på många andra ställen, t.ex. broccoli, spenat, gröna bladgrönskaer, nötter (särskilt sötmandel), svarta vinbär o.s.v. Mjölk är slembildande och enligt en öron-, näsa-, halsläkare som de intervjuar i boken skulle många barn slippa öroninflammationer och annat om de uteslöt mjölk ur kosten. Danmark är tydligen ett av världens mest mjölkdrickande folk, men ändå ligger de också i topp vad gäller benskörhet.

Anledningen till att familjen lade om sin kost var deras son som hade autism och var på väg att hamna på institution eftersom han inte kunde vara bland andra människor p.g.a. svåra raseriutbrott m.m. Familjen sökte egna svar eftersom sjukvården dröjde med sina. De hittade forskning som stödde teorin att en gluten-, mjölk- och kaseinfri kost skulle kunna hjälpa. Så fort de började testa märkte de en oerhörd förbättring i sonens beteende och hela familjen kände av skillnaden även för sig själva så de fortsatte helt enkelt. Och blev friska på kuppen. Från att ha varit trötta, tjocka och ständigt ha drabbats av diverse infektioner är de nu friska, pigga och i stort sett aldrig sjuka.

Det är väl ingen större överraskning att vår mat och livsstil gör oss sjuka idag? Välfärdssjukdomar är ett samlingsnamn för en rad sjukdomar som alla har grund i vårt sjuka levnadssätt. Vi är den sjukaste biologiska varelsen idag. Vi konsumerar enorma mängder medicin men blir ändå bara sjukare. Idag söker många svaren bland mediciner i stället för att först titta på sitt levnadssätt. Kroppen är en otrolig maskin som vet vad den behöver eller saknar. Vi har bara glömt hur man lyssnar.

Jag tycker att den här boken är oerhört viktig. Den lägger inte skuld utan försöker ge en spark i baken, råd och tips som ska hjälpa läsaren ur sockerträsket. Barn (och vuxna…) får i sig alldeles för mycket socker idag och blir hyperaktiva, rastlösa och allmänt sjuka. Som lärare har jag sett sockerkickar utan dess like… Jag vet också elever där föräldrarna aktivt har gått in och ändrat i kosten, t.ex. tagit bort sockret och gett dem omega-3 och resultaten blev slående. Kosten är ju vårt bränsle. Det vi stoppar in i den ger oss en effekt. Positiv likväl som negativ.

I boken skriver de också vilka reaktioner de har fått från omgivningen och tyvärr har de fått en hel del negativa sådana. Många människor ser det som en mänsklig rättighet att ge barnen godis på barnkalas, på helger, på dagis när de firar något o.s.v. De tycker att det är hemskt att familjen har berövat barnen denna möjlighet att mysa. Trots att hela familjen nu mår så mycket bättre och att de ger barnen nyttiga alternativ till godis. Det är lite konstigt att äta ”rätt” är det onormala medans socker och skräpmat är det normala.

Det är inte lätt att lägga om sin livsstil, att ta bort socker ur maten och börja träna varje dag. Det kräver engagemang och vilja och det är tungt i början innan man får det att bli en vana. I boken finns massa tips och hjälp att få och i slutet finns även en massa bra och goda recept på allt från nyttigt godis till frukost och middag. Jag kan verkligen rekommendera den här boken då jag tycker att den är en ögonöppnare. Visst vill alla vara friska, starka och pigga? För min egen del är att njuta av livet just det. Efter att ha läst den här boken ska jag också sanera mitt hem på en massa kemikalier… Jag äter bra och tränar, men jag är tyvärr dålig på att använda miljövänliga, ekologiska produkter. Vi köper så mycket ekologiskt det bara går när det gäller mat, men jag ska börja tänka på att även hitta bra ekologiska skönhetsprodukter också. Det får bli mitt nya mål.

Läs mer här. Lyssna även på intervjun med familjen här. Här gästar de även Förkväll.

10 thoughts on “Kärnfrisk familj så gör du! av Ninka-Bernadette Mauritson

  1. Mycket intressant! Och skrämmande… själv är jag uppfödd på oboy och rostade mackor med marmelad sen jag var liten, men detta är något jag dock skippar idag… men man undrar ju lite hur föräldrarna tänkte, samt om det är grunden för att jag idag är närmast sockerberoende. Jag har ju dessutom adhd och har sedan tidig tonår lidit av återkommande depressioner och panikångest. Jag försöker dock få i mej mycket omega 3 eftersom jag vet att det är väldigt bra att äta om man har adhd, men jag har funderat väldigt mycket och ofta på att ändra min kost helt och hållet men tyvärr har inte orken riktigt funnits till 😦

    Någon mjölkfantast är jag inte, men latte kan jag inte leva utan…

    Jag ska definitivt kolla upp den där boken, kanske har dom den på biblioteket 🙂

    • Japp, känner igen mig… Jag är uppvuxen på Skogaholmslimpa med Kalles Kaviar och så O´boy till det. Grönsakerna var få, i så fall lite sallad och gurka till maten. Det var först när jag blev vuxen som intresset för hälsosam mat kom, men det har varit lååång väg att komma dit jag är i dag. Det är svårt att ändra sin kost och jag tycker att man ska börja med att lägga till i stället för att ta bort. Det är lättare att ta den vägen oftast. När man sedan har lagt grunden för hälsosam mat kommer det att bli allt enklare.

      Om du fortfarande lider av depressioner kan jag rekommendera dig att ta D-vitamin, eller egentligen borde _alla_ ta det. Läs om det på nätet. Många forskare har på senare tid insett det här vitaminets betydelse för kroppen. Särskilt vi nordbor lider ju brist på det med våra få soltimmar…

      Superbra att du tar omega-3! Hjärnan består ju av en stor mängd fett och behöver få nyttigt fett för att må bra. Precis som du skriver har många som har adhd blivit hjälpta av att äta det, och jag har sett resultat av det på elever. Men visst är det häftigt att kosten kan hjälpa våra kroppar så?! Om vi bara lyssnar.

      Läs boken! Det är mycket skrämmande i den också och _mycket_ information, men den ger också hopp och inspiration. Jag ska testa alla recept i den också. Det var många intressanta recept som jag blev riktigt sugen på att göra. Gott och nyttigt. 🙂

  2. Ett tips på vägen mot naturligare kosmetika: Testa honung som ansiktsrengöring. Jag brukar använda den på morgonen, och sedan tar jag en mild olivtvål på kvällen när man eventuellt har dragit på sig mera smuts (eller eventuell makeup). Har också slutat tvätta håret med schampo, och i samma veva satte jag mig in i vad vanliga kosmetikaprodukter egentligen innehåller. Ganska läskiga upptäckter.

    • Spännande! Jag har också (äntligen) börjat förfära mig över alla kemikalier i produkter som man har så nära kroppen. Usch… Honung lät intressant. Det är ju anti-inflammatoriskt så det borde vara perfekt till huden. Jag råkade nämna för mina elever i höstas om hur fint hår en del har fått av att sluta med schampoo. Någon vecka sedan hade flera tjejer satt sig in i detta och börjat med ägg och honung som schampoo i stället och var huuuur nöjda som helst med resultatet. Mesiga jag hoppade dock inte på detta initiativ. Hmm… Kanske borde göra det?

      Vad tvättar du håret med? Eller använder du inget alls?

  3. Jag tvättar håret med balsam. (Mer om balsamtvätt och andra schampofria metoder kan man läsa på http://www.lockig.se) Vet att det finns folk som bara masserar hårbottnen och sköljer med vatten, men jag har inte vågat mig på det än. har en ganska problematisk hårbotten som producerar mycket fett (och mjäll av den kliande sorten, misstänker att det egentligen är seborroiskt eksem), och eftersom talgproduktionen inte har minskat trots att jag slutat med schampo har jag tydligen vad som kallas naturligt fet hårbotten. Annars brukar talgproduktionen minska när man slutar torka ut hårbottnen. Är alltså lite skeptisk till om mitt hår skulle klara sig helt utan att man gör något för att försiktigt ta bort överflödigt fett, men ägg kunde eventuellt vara ett alternativ eftersom det ju fungerar som emulgeringsmedel.

    Tycker ändå att mitt hår mår väldigt mycket bättre utan schampo, det har blivit mjukare, glansigare och friskare, och det är inte längre lkika yvigt och svårhanterligt när det är nytvättat. Lite lockigare har det också blivit, men det beror nog minst lika mycket på att jag slutade borsta det. Hårbottnen är ungefär som tidigare, eventuellt lite bättre. Känns ändå bra att inte utsätta den för extra kemikalier.

    • Faktiskt så vet jag en kille som för huuur många år sedan som helst, bestämde sig en dag på gymnasiet att helt enkelt sluta tvätta håret. Bara sådär. Det första tre veckorna luktade tydligen håret illa och såg allmänt äckligt ut, men sen vände det och hans hår blev superfint! Mjukt och härligt.

      Själv har jag varit för feg för att testa eftersom jag har så långt hår… Men, jag ska iaf se till att byta ut mitt schampo till något som är utan alla dessa kemikalier. Det är ju äckligt att läsa innehållet…

      Tack för dina kommentarer! Det är superspännande att få höra av andra som har testat!

  4. Jag har väldigt svårt med det där att man ”tar bort myset” om man byter ut godiset mot något annat. Mysa kan man väl göra på annat vis! Vi är så ätifixerade så fort vid ska umgås. Det största problemet känns inte som vad vi stoppar i oss utan varför. Reklamen för OLW (är det va?) är faktiskt katastrof. Snacka om att förstöra termen fredagsmys!

    • Jag håller med helt och fullt! När jag hör OLW:s reklam har jag lust att kasta något hårt på tv:n. Snacka om att förstöra folks uppfattning om vad fredagsmys är! T och jag myser på fredagarna _utan_ chips, läsk, godis och liknande. Vi äter i stället lax med grillade grönsaker. Mums!

      Och ännu mer arg blir jag på alla som klagar på att de inte har råd att träna på gym. Samma personer lägger lätt minst en hundring enbart på godis och läsk varje helg. Det blir 400 i månaden som de lägger på saker som förstör och bryter ner kroppen. Men man vill inte lägga samma pengar på något som gör att man blir friskare, starkare och piggare. Jag förstår inte tankegången… Nu kan man iofs träna gratis hemma eller ute i naturen, men det är en annan femma. 🙂

      Visst, det kostar mer att äta riktigt bra mat, men vi har bara en enda kropp och alla vill vi väl vara så friska och pigga vi bara kan så länge som möjligt?

  5. Hej Malin!

    Vilken jättefin recension du har skrivit av vår bok Kärnfrisk familj. Så gör du! Vi blev väldigt glada när vi såg den och länkar gärna till den i våra sociala medier.

    Vänlig hälsning

    Jonna Holmgren
    Bokförlaget Langenskiöld

    • Vad roligt att ni tyckte om min recension! Jag verkligen älskade er bok så det var inte svårt att skriva positivt om den. Jag hoppas bara att många, många läser boken och inspireras till att ändra sin livsstil till en mer hälsosam sådan.

Kommentera gärna!

