Föda barn av Katerina Janouch

Det här är andra delen av hennes bok Barnliv. Den första, Gravid, har jag läst och recenserat nyligen och övriga får jag läsa lite senare. Boken har tydligen delats upp i olika delar och försetts med lite nytt material för att sedan publiceras i dessa enskilda titlar. Övriga delar är Första året och Tonår.

Eftersom båda böckerna ursprunglingen kommer från samma bok är de likadana till upplägget. Fakta blandas med egna berättelser, både från författaren själv och andra kvinnor. Och precis som i första delen är det lättläst, ärligt och oerhört givande. Jag ska villigt erkänna att jag känner mig helt okunnig inför en förlossning och vad det innebär. Visst har man fått höra en del från kompisar som har fött, men hur mycket kan man egentligen verkligen förstå när man inte har varit med om det själv? I den här boken skriver författaren väldigt tydligt och ärligt om sina 5 förlossningar, hon beskriver de olika smärtlindringar som finns samt om olika metoder att hantera smärtan naturligt. Det är otroligt intressant och givande läsning och jag tycker att den här boken gav många bra tips och tankar inför min egen kommande förlossning. Särskilt bra är att den tar upp en hel massa fakta om sådant man inte har någon som helst aning om. Sådant som ingen tänker på att berätta om och sådant man själv inte ens vet att man ska fråga om.

Jag kan säga att det kommer att bli fler förlossningsböcker framöver… Ja, jag är lite skraj inför att föda och jag känner att jag verkligen vill förbereda mig och läsa på mycket innan, även om en del säger att det är precis vad man inte ska göra. T och  jag har börjat diskutera lite hur vi vill ha det och det är en stor trygghet att veta att han kommer att finnas vid min sida. Han är den tryggaste och lugnaste människa jag känner. Han har en lugnande sida jag kommer att behöva. Men än så länge är det ju ett tag tills det är dags.

Kommentera gärna!

