Mitt perfekta liv av Sarah Dessen

Dessen, åh Dessen! Den här boken har jag läst långsamt för att försöka få den att räcka så länge som möjligt. Efter att ha läst och tokälskat hennes Mycket mer än så hade jag så klart höga förväntningar på den här. Inga problem – den höll för förväntningarna.

Vi träffar Macy vars pappa har dött hastigt och oväntat, i alldeles för unga år. Macy hanterar sin sorg genom att kontrollera den och hålla den inombords. Hennes mamma hanterar den genom att jobba i stort sett dygnet runt, och tillsammans lever de i någon slags symbios där ingen av dem nämner pappan eller visar någon sorg. Deras liv är noga inrutat och Macy försöker göra allt i sitt liv perfekt. Men så inträffar två saker som ruckar lite på hennes inrutade vardag och som gör att allt plötsligt ändras. Först får hon ett mail från sin pojkvän Jason där han tycker att de borde göra ett uppehåll i sitt förhållande, och i samband med det möter hon cateringfirman Wish under en av hennes mammas jobbträffar hemma. Bland cateringpersonalen möter hon Wes, som har förlorat sin mamma, och när Macy oväntat bestämmer sig för att börja jobba på Wish påbörjar de en vänskap som kommer att förändra Macy. Långsamt löser han upp knutarna inom henne och får henne att våga känna och visa sin sorg.

Det här är så fint. Finstämt. Det är så träffsäkert skildrat om sorg och hur lätt det är att lägga locket på och inte tillåta att känslorna pyser ut. Och det finns så många detaljer i berättelsen som gör den så fin. Dessens språk är precis som jag känner igen det – hon är skicklig på dialoger. Karaktärerna känns äkta och man kommer dem så nära att det verkligen känns som att ta farväl av vänner när man stänger igen boken efter sista sidan. Man vill inte lämna dem.

Har du inte läst någon Sarah Dessen-bok än så är det på tiden att göra det! Själv är jag ruskigt sugen på att läsa något av henne på originalspråk, för att se hur det är i original. Det här är tydligen hennes nionde bok så det finns ju några (för mig) ännu oupptäckta godbitar att få ta del av. Härligt!

Bok från Rabén och Sjögren.

2 thoughts on “Mitt perfekta liv av Sarah Dessen

  1. Underbara underbara Dessen! Den här sommaren har i princip helt gått i ungdomsböckernas tecken för mig och jag har också läst både Mitt perfekta liv och Mycket mer än så. Den sistnämna läste jag först och håller nog närmast hjärtat. Alltså, jag säger bara stämningen, dialogerna, tankarna, beach house-omgivningarna.. *smälter* Gillade mycket hur ”styvmamman” beskrivs i boken och relationen som hon och Auden snabbt får. Jag hade väntat mig antingen den klyschiga elaka styvmodern eller en inställsam och fjäskig plastmamma som ska bli kompis, men jag fick något helt annat 🙂 Sen kunde jag inte sluta irritera mig på den egoistiska pappan, usch! Men annars, hela boken, så fin så fin. Och Mitt perfekta liv kommer inte långt efter på tok-gilla-skalan..!

    Vill tipsa dig om en annan ungdomsbok som jag också läst i sommar: Fyra dagar fyra nätter av Morgan Matson. Jag säger bara: Roadtrip genom U.S. och allt som kan hända på en sådan..! 😀

    • Håller med dig i allt! 🙂 Dessen spelar i en helt annan liga än övriga författare.

      Tack för tipset! Jag har faktiskt redan spanat på den boken, men nu har jag så många böcker i kö här hemma att jag måste plöja dem först. 😀 Men så fort de är lästa och jag ska boka in fler från bibblan…

Kommentera gärna!

