Boktolvan 2012

Enligt O har gjort en strålande utmaning som hon kallar Boktolvan. Den är inte ny för i år, men jag har sneglat på den under hela 2011 och tänkt att jag nog minsann måste hoppa på den under 2012. Så nu har jag satt ihop en egen liten lista med tjugo författare av vilka jag hoppas kunna läsa 12 under kommande år. Det är författare som jag aldrig tidigare läst något av, men som jag väldigt gärna vill läsa något av.

Den uppmärksamme noterar ju så klart att jag har försökt plocka några författare från min egen utmaning I bokhyllan. De går ju liksom in i varandra, de båda utmaningarna.

1. Camilla Läckberg
2. Anna Gavalda
3. Khaled Hosseini
4. Lars Kepler
5. Linda Olsson
6. Carlos Ruiz Zafón
7. Siri Hustvedt
8. Lina Forss
9. Carin Gerhardsen
10. Liv Strömquist
11. Barbara Voors
12. Sofi Fahrman
13. Douglas Kennedy
14. Tana French
15. Jonathan Franzen
16. Jón Kalman Stefansson
17. Belinda Jones
18. Maria Ernestam
19. Helena von Zweigbergk
20. Bengt Ohlsson

6 thoughts on “Boktolvan 2012

    • Voors har jag faktiskt fått tips om från dig. Blir ju nyfiken när jag har läst om dina skrivarhelger. Ska bli intressant läsning! Dessutom har jag i gömmorna en bok av henne, som jag har ärvt av mamma. Hög tid att läsa den i år.

  1. På din lista har jag läst Camilla Läckberg, Khaled Hosseini, Linda Olsson, Anna Gavalda, Carlos Ruiz Zafrón, Barbara Voors, Douglas Kennedy och Maria Ernestam. Mina favoriter är Carlos Riuz Zafón. Precis läst ut hans ” Vindens Skugga”. Väldigt bra! Finns Ängelsens Lek också. Det blir nästa projekt. Och så gillar jag Khaled Hosseini. Har bara läst Flyga Drake, men har Tusen strålande solar i bokhyllan. Douglas Kennedy är bra också, Har läst Lämna världen. Ingen jättestor läsupplevelse, men den var klart läsvärd. Linda Olssons Jag vill sjunga dig milda sånger är jättemysig och Maria Ernestam skriver jättebra om man undviker ” På andra sidan solen” som var lite seg.

    • Åh, tack för tipsen! Vindens skugga står i hyllan och väntar, av Douglas Kennedy har jag en bok på engelska som jag glömt namnet på just nu… Jag har både Flyga drake och Tusen strålande solar och det vore väl skit om jag inte lyckades läsa båda i alla fall någon gång. 🙂 Jag vill sjunga dig milda sånger fyndade jag för en tia häromveckan.

      Ernestam blir att låna på bibblan för jag har ingen av henne och kan väl knappast gå och köpa en bok nu när jag har skrämt upp mig själv med att räkna hur många olästa böcker som står i hyllan…

Kommentera gärna!

