Bokbloggsjerka – om att upptäcka en ny författare

Jag följer med på veckans fråga i Bokbloggsjerka där vi ska redogöra för en ny författarupptäckt som vi gjorde under förra årets läsning. Och ja, jag hittade en ny favorit förra året, vars böcker gick rakt in i hjärtat.

Jag är svag för sydamerikansk litteratur. Det är något med berättarkonsten, miljöerna och de oftast färgstarka karaktärerna som trollbinder mig. Jag har aldrig varit i Sydamerika, men skulle väldigt gärna vilja se flera av länderna vid något tillfälle i framtiden. Än så länge nöjer jag mig med att möta världen via litteraturen.

Författaren som jag fann heter Cecilia Samartin, född i Kuba och bosatt i USA, som så många andra kubaner. Den första boken jag läste av henne var Drömhjärta, en bok som handlar just om krisen på Kuba och varför människor tvingades överge sin hemö för ett liv i USA. En fantastisk skildring av en familj och deras vänner och hur de drabbas av allt det som pågår runt omkring dem. Ett liv som ändras från ett sorglöst och lättsamt liv till ett hårt och sorgfullt liv. Kontraster och förändringar och däremellan den konstanta kärleken till sitt hemland. Jag älskade den boken och författarens sätt att bygga upp historien. En av de bästa böcker jag någonsin läst.
Foto: Aaron Gill 

Efter den läste jag vad som egentligen är hennes debutroman – Señor Peregrino. Det är en bok som blivit mycket hyllad, en bok där vi återigen får stifta bekantskap med just berättarkonsten. Om den unga Jamilet som tvingas fly sitt hemland och ta sig till USA, på grund av det hemska födelsemärke som täcker hela hennes rygg och gör alla byborna där hemma rädda för henne. I USA hoppas hon kunna bytt ett nytt liv, tjäna ihop pengar till en operation, och framför allt att bli sedd som en människa. I sitt jobb möter hon en man som kallar sig just Señor Peregrino, och han har en helt otrolig berättelse att berätta för henne.

Cecilia Samartin har kommit ut med sin tredje bok Salvadoreña, en bok som jag ser fram emot att läsa. Även i den här boken handlar det om en kvinna som tvingas fly sitt hemland och bygga upp ett nytt liv i USA. Ett tema som ligger Cecilia Samartin varmt om hjärtat då hon i sitt yrke möter många flyktingar som tagit sig till USA just för att skapa ett nytt liv. Så som hennes egen familj också tvingades göra.

Har du missat att läsa något av denna hyllade författare tycker jag att du ska ändra på det. Hennes böcker är definitivt läsvärda.

19 thoughts on “Bokbloggsjerka – om att upptäcka en ny författare

  1. Señor Peregrino har jag faktiskt kikat på lite, men jag har inte läst tillräckligt mycket positivt om den än för att lägga till den på läslistan. Ditt tips hjälpte den lite 🙂

    • Jag kikade också på den länge, länge, men jag tog som sagt omvägen via Drömhjärta först. Jag har läst många dissningar av hennes böcker, men det är ju det där med smaken som baken. 🙂

  2. Det där lät VERKLIGEN intressant! Jag förstår vad du menar med miljöer – de är så viktiga och om en författare kan skildra det så är det lätt att man fastnar.

  3. Jag läste ut Senor Peregrino igårkväll! (klämde typ ”de sista” 200 sidorna i ett sträck 🙂 ) Lite i panik, för vi ska ha bokcirkelträff om den snart, men också för att jag inte ville vänta på att få veta hur boken slutade. 🙂

Kommentera gärna!

