En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones

Mitt allra första möte med Sonya Sones böcker var när jag lånade hem hennes Vad mina vänner inte vet från bibblan. Efter en snabb blick på texten kände jag att ”nä, vad är det här?” och bestämde mig för att inte läsa den. Big mistake!

Vid en första anblick ser man att boken består av korta små texter, nästan som små dikter. Så ser alla hennes böcker ut, men det var först med En sån där vidrig bok där mamman dör som jag gav det en chans. Vilken tur! För det här är en riktig liten pärla som inte får missas!

Boken är som sagt skriven i korta texter och vi möter här Ruby, som tvingas flytta till sin pappa i Kalifornien när hennes mamma dör. Och det kan tyckas låta helt ok, om det inte vore för att Ruby har växt upp utan sin pappa. Hade det inte varit för hennes moster hade hon inte ens vetat vem han är. Hon avslöjade nämligen att Rubys pappa är den mycket kända och omtyckta skådisen Whip Logan. Alla verkar älska honom, utom Ruby som inte kan komma över hans svek.

Dessutom måste hon lämna pojkvännen Ray och bästa kompisen Lizzie. En helt ny miljö, nya människor, ”ny” pappa och en oändlig saknad efter mamma. Hon söker tröst i ett flitigt mailande med kompisen och pojkvännen, men ganska snart blir det allt glesare mellan svaren och hon märker att något inte står helt rätt till. Hon känner sig alltmer ensam och utsatt, där i sin nya hemstad så långt ifrån hennes gamla liv.

Det här är som sagt en riktig liten pärla som jag sträckläste. De korta texterna gör boken till en annorlunda läsning och jag gillar det här med att man med endast små medel kan förmedla en känsla, en historia. Redan i rubriken avslöjas kommande kapitel, som små pusselbitar som läggs samman. Det är smått briljant.

Det här är en bok med många starka känslor – sorg, ilska, svek, kärlek, nyfikenhet. En bok man gillar, med hög igenkännighetsfaktor. Lättläst, lättsmält, mysig och med skönt läsflow. Rekommenderas! Själv ska jag ta tag i hennes även hennes andra böcker. Nu när jag förstår bättre än att dissa när man inte ens har läst.

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “En sån där vidrig bok där mamman dör av Sonya Sones

  1. Jag har läst Vad mina vänner inte vet. Väldigt udda sätt att skriva (och läsa!) på, men efter ett tag så funkar det hur bra som helst 😀

    • Man måste ställa om sig lite för att komma in i läsningen.

      Jag måste läsa hennes andra böcker också! Tyvärr fanns det inga inne på bibblan, men jag får kolla igen senare.

Kommentera gärna!

