Dagens (stora) skörd från bibblan

Eeh… Jo. Man kan ju säga att jag fick med mig fler böcker hem än vad jag lämnade tillbaka. Minst sagt. Jag lämnade 4 och fick med mig 16. Ooops. Fast. I rättighetens namn är faktiskt en hel del av dem inte ens mina. De är till T.

Tyvärr var det återigen sådär svårt att hitta de böcker jag egentligen ville. Jag hade kollat hemma innan vilka böcker jag ville ha och vilka som fanns inne, men väl på plats fanns de ändå inte. Jag hade tänkt få med mig en hel drös ungdomsböcker, men där fanns nästan inget. Jag vet inte alls vad det berodde på – om böckerna har fått egna fötter eller om någon lyckats springa in och låna dem den kvart biblioteket var öppet innan jag kom?

Fast, Jag gick ju inte lottlös hem, så det funkar ändå. Jag passade på att ta en tur bland hyllorna och låta blicken styra och därmed fick jag hem en hel del som jag annars inte fått. Av de som jag skrivit ner på listan innan fick jag nog bara en liten del. Jag hade skrivit ner några deckare, men väl på plats kände jag inte alls för deckare. Dessutom fanns inte så många del ettor, och jag vill inte hoppa på en serie i mitten.

Fast, det är just det som är det bästa med bibblan tycker jag – när jag har gott om tid och kan gå och studera hyllorna i lugn och ro. Hitta intressanta böcker och författare som jag kanske aldrig ens hört talas om. Jag har nästan alltid med mig en lista nedskrivet med böcker jag vill ha, men väl där brukar det bli annat lånat ändå.

Det här är min skörd av böcker…

Fortfarande Alice av Lisa Genova – den här boken har jag sett på flera bokbloggar så den hade jag reserverat. Det här är verkligen en bok jag ser fram emot att läsa!

Hundra procent fett av Liv Strömquist – Jag har läst en massa om Liv Strömquist och alla verkar så lyriska så jag satte upp henne på min Boktolva. Hon känns lite som ett ”måste” att läsa.

Finn din energikod av Sanna Ehdin – Jag läste nyligen hennes Sannas matbok för den självläkande människan (som jag fick låna av en kompis som höjde den till skyarna) och blev så lyrisk att jag direkt reserverade både denna och nästa här under. Jag har dock ännu inte bloggat om Matboken, men det kommer, det kommer…

Din inre framgång av Sanna Ehdin – se ovan.

Caipirinha med Döden av Maria Ernestam – jag har sneglat på den här boken flera gånger men aldrig kommit till skott, så jag satte upp Maria Ernestam på min Boktolva för att se till att få den läst. Jag har aldrig läst något av henne tidigare, men har läst många lovord.

Kiffe kiffe imorgon av Faïza Guène – den här fastnade min blick på och jag har redan börjat läsa. Verkar lovande!

Honungsbiets hemliga liv av Sue Monk Kidd – det här är en sådan där vill-läsa-bok sedan länge som äntligen fick följa med hem.

Inte på riktigt inte på låtsas av Maja-Maria Henriksson – eftersom nästan ingen av mina böcker på listan av ungdomsböcker fanns, gick jag runt och kollade i hyllorna och hittade då den här. Baksidetexten fick mig att fastna för den.

Aldrig släppa taget av Holly Goldberg Sloan – en riktig snackis på många bokbloggar.

Agnes Cecilia en sällsam historia av Maria Gripe – jag har inget minne av att ha läst den här så det är väl på tiden att jag gör det nu.

… och den här skörden tillhör T.

De i översta raden tipsade bibliotekarien om när jag ville ha hjälp att hitta någon ny serie till T att läsa. Hon hade fler tips, men tyvärr var det många del ettor som var utlånade. De i understa raden var hans egna val. Han läser väldigt gärna faktaböcker. Det blir mycket om kost, forskning och entreprenörskap.

Den här boken – Flickan från ingenstans av Justin Cronin, har jag läst mycket om på flera bokbloggar. Jag har haft den i minnet, men den har aldrig funnits inne. I dag såg jag den för första gången, men när jag såg tjockleken (907 sidor) bestämde jag mig för att inte låna hem den i dag. Men, det komiska var att när bibliotekarien skulle tipsa om böcker till T tog hon tag i den här boken och lovordade den något så otroligt. Vad göra? Det var ju bara att ge upp och stoppa ner den i påsen. 🙂

Vi får se vilka böcker som verkligen blir lästa och vilka som får åka tillbaka till bibblan olästa. Det brukar vara så. Jag lånar hem en hög och bläddrar och kolla lite i dem innan jag bestämmer om det är något för mig eller inte.

Om ni ser någon bok som jag inte, inte, inte får missa så får ni hojta!

5 thoughts on “Dagens (stora) skörd från bibblan

    • Om jag inte minns fel är väl du ett stort fan av Ernestam? 🙂

      Jag har snart läst 4 böcker av skörden, så allt talar för att ALLA böckerna blir lästa. Jag gjorde nog ett bra val den här gången. Men så fick jag också gå omkring i lugn och ro helt ensam och välja.

Kommentera gärna!

