Tematrio – Nationaldagen

I veckans Tematrio är ämnet Nationaldagen, passande nog. Uppgiften är att berätta om tre bra svenska böcker, och gärna udda/lite annorlunda sådana. Jag har grubblat och grubblat och kommit fram till att det där med udda kanske får stå över. Däremot har jag tre bra svenska författare. Tre författare som jag tycker skildrar något väldigt typiskt svenskt, som jag gärna läser alla nyutkomna böcker av och som jag gärna rekommenderar vidare.

1. Katerina Janouch. Böckerna om barnmorskan Cecilia Lund tycker jag skildrar svensk vardag, en svensk familj och i viss mån även arbetet. Alla hittills utkomna böcker har jag läst och gillat, och det är just det vardagliga, de mänskliga relationerna samt fokus på familjen som lockar mig att läsa. Det här är en serie som jag verkligen rekommenderar vidare och som jag tycker förtjänar att nämnas när man pratar om svensk litteratur.

2. Johanna Lindbäck. I alla hennes böcker möter vi alldeles vanliga ungdomar med alldeles vanliga problem. Om Katerina Janouch skildrar de vuxnas vardag, får vi här se ungdomarnas vardag. Böcker som tål att läsas av även icke-ungdomar, för att kanske få en bättre bild av hur det är att vara ung i dag. Jag har läst alla hennes böcker och imponerats av språket, detaljerna och just det vardagliga som är så skönt att läsa om. Inte massa krusiduller eller tunga svårigheter.

3. Johan Theorin. Jag tycker att hans böcker och sätt att skriva ska finnas med på den här listan också. Hans sätt att skildra Ölands miljöer och skiftande årstider ger storyn en snygg inramning och bidrar till stämningen i hans böcker. Dessutom älskar jag hans karaktär Gerlof, som känns som en riktig ”morfar”. Än så länge har jag bara läst Johan Theorins Ölands-böcker, och jag ser fram emot den avslutande delen. Jag ska också ta mig an Sankta Psyko som ligger här hemma i läshögen och väntar.

Se där! Tre oerhört bra svenska författare som tillsammans har skrivit en hel massa böcker. Sommaren och semesterläsningen är räddad för er som har missat dem.

Kommentera gärna!

