Sommarläsning

S o m m a r -böcker. Visst låter det härligt?! Sommar, sommar, sommar!

På sommaren brukar jag tycka extra mycket om att bläddra i vackra fotoböcker – alltså böcker som är fulla med härliga, vackra foton. Det kan vara om mat, inredning eller vad som helst. Att bläddra, njutningsläsa och tänka att det där ska jag minsann testa – perfekt sommarläsning.

Som de här: Sommar med Ernst av Ernst Kirschsteiger och Mia Gahne, Sju sorters sommarkakor av Cecilia Vikbladh, Sommar med systrarna von Bredow av Ebba Kleberg von Sydow och Amy von Sydow Green, Sommarens söta av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman, Sommar på burk av Åsa Swanberg.

Och så förstås ”vanlig” läsning.

Sommarhuset av Anna Fredriksson (rekommenderas!), Sommarljus och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson (på min Boktolva), Sommaren utan män av Siri Hustvedt (även hon finns på min Boktolva), Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman (vacker), Sommarbarn av Katerina Janouch (eftersom jag älskat alla hennes andra böcker).

På sommaren läser ju de flesta deckare i någon form, och även om jag inte är den största fantasten av denna genre kan jag faktiskt tänka mig att klämma någon deckare. Här är tre författare som jag aldrig har läst något av men som jag gärna skulle ge en chans:

Sommardöden av Mons Kallentoft, Mellan sommarens längtan och vinterns köld av Leif GW Persson, I denna ljuva sommartid av Mari Jungstedt.

Och så klart några YA:

Sommar i New York av Candace Bushnell (även om jag tyckte att första delen bara var sädär), Sommar för evigt av Jenny Han (älskade de första delarna och har reserverat denna på bibblan), Systrar i jeans första sommaren av Ann Brashares (en klart mysig serie).

Och så något för lilla Mini så klart:

Sommar av Sara Lundberg, Nell på sommaren av Joanna Rubin Dranger, Sommaren är min av Astrid Lindgren, Sami somnar av Maria Nilsson Thore och Annika Thore (inte om sommar, men väl om viktiga att somna och det kan behövas just nu när att gå och lägga sig är det minst roliga på hela dagen), Sunes sommar av Sören Olsson och Anders Jacobsson (ok, hon är lite liten för den här än, men snart så…).

Kommentera gärna!

