Bokbloggsjerka – om att läsa på olika språk

I veckans bokbloggsjerka är frågan: Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?

Det blir mest svenska, alltså översatta till svenska. Det beror nog främst på att de är enklare att få tag på då svenska böcker ju finns precis överallt. Vill man ha en bok på t.ex. engelska kostar den framför allt mer, men utbudet är inte heller lika stort eller tillgängligt. Sedan tror jag att det har blivit mest på svenska som en slags reaktion efter studierna i engelska. När jag bara läste på engelska, och ofta klassiska lite ”tyngre” böcker kändes det som godis för hjärnan att läsa på svenska.

Så – bekvämlighet och lathet är väl de största orsakerna till varför det blir mest på svenska.

Jag gillar att läsa på engelska, att få se författarens eget språk utan en översättning som står emellan. Ordvalen. Nörderi på högsta nivå? Ja, verkligen, men så älskar jag allt som har med språk att göra. Jag önskar att jag tog mig mer tid att faktiskt läsa på engelska, för det är så otroligt skönt när jag väl gör det. Man kommer närmre boken, och får en helt annan känsla.

På spanska har jag nog bara läst när det har krävts av studierna. Det går så långsamt om jag ska läsa på spanska, och även där handlar det om utbud. Ska jag läsa på spanska måste jag aktivt söka böcker, och just nu har jag faktiskt ingen lust till det om jag ska vara ärlig. Jag kommer säkert att läsa fler böcker på spanska i framtiden, men inte några mängder.

 

4 thoughts on “Bokbloggsjerka – om att läsa på olika språk

  1. Det är verkligen svårare att få tag på engelska böcker. Utbudet i bokhandlarna är oerhört begränsat så jag får alltid beställa från nätet, oftast adlibris.

    • Och det är där jag blir lite lat. Jag vill gärna kunna titta, hålla i och känna på böckerna innan jag köper dem. Det är synd att utbudet är så dåligt i bokhandlarna. Eller på bibblan, för den delen.

Kommentera gärna!

