När man hamnar mittemellan två böcker

Just nu hittar jag ingen bok att läsa här hemma. Och jag vet, det låter ju inte riktigt klokt om man nu betänker hur det ser ut hemma hos oss. På ett gammalt ekskåp i vardagsrummet ligger en jättehög med böcker från bibblan, i en garderob bara ett par meter därifrån ligger också en hel massa olästa böcker intryckta (varför de ligger i en garderob har sin förklaring, men den tar vi inte här). På övervåningen har jag en Stringhylla där en massa pocketböcker trängs och ja – även de är olästa. I rummet bredvid hyllan finns en hylla med – återigen – en hel massa olästa böcker i dubbla rader och staplade på varandra. Och i förrådet i samma rum finns en hel flyttlåda med olästa böcker.

Och ändå.

Jag har ingen bok att läsa.

Jag öppnar bok efter bok, läser en rad här och en sida där men ingen lockar till vidare läsning. Det är som om jag är sugen på att läsa något men inte riktigt kan definiera vad det där suget är. Och det finns ingen bok som matchar det här hemma. Trots alla bokhögar till höger och vänster.

Vanligtvis har jag ett väldigt enkelt knep då jag hamnar i detta konstiga känsloläge. Då brukar det lossna om jag grabbar tag i en ungdomsroman och börjar läsa. För det är någonting med den genren som alltid lockar till vidare läsning. Men inte ens det funkar just nu. Det känns helt enkelt bara som om jag har ”fel” böcker omkring mig.

Och det värsta av allt. Det absolut värsta av allt, är att T ligger på soffan och läser och läser och läser och är allmänt icke kontaktbar. Han är helt inne i den där serien av Terry Goodkind som jag lånade hem till honom för att han skulle ha något att läsa när JAG ligger och läser. Tji fick jag. Nu är det jag som rastlöst försöker prata med honom och får enstaka mumlanden till svar. För han vill ju bara läsa vidare. I lugn och ro. Jag förstår precis den där känslan. Jag önskar bara att jag hade den själv.

Fasen också. Vilken bok ska få mig ur det här mittemellan-stadiet?!

6 thoughts on “När man hamnar mittemellan två böcker

Kommentera gärna!

