Baristas, andra boken av Denise Rudberg

Det här är alltså del två i serien om killarna Ludvig, Nicholas och Ruben. Första delen kan ni läsa mer om här.

I första boken fick vi lära känna killarna och hur det kom sig att de började jobba tillsammans. I den här boken är killarna nu vänner som kommit att umgås en del även utanför jobbet. Nicholas går omkring och ångrar att han gjorde slut med Nathalie som nu (i hans tycke) är snyggare än hon någonsin varit. När hon helt plötsligt vill träffa honom kan ha så klart inte låta bli att tacka ja. Ludvig (Nathalies tvillingbror) är fortfarande ihop med Viki och njuter numera av ett lugnare hem efter föräldrarnas skilsmässa. Men hans ovilja att träffa sin pappa och sin nästintill avsky till honom får mamman att ställa ultimatum. Ruben trivs fortfarande inte på teaterlinjen och när klasskompisarna gaddar ihop sig och öppet kritiserar honom blir han än mer ledsen och uppgiven över situationen. När killarna åker iväg på en skidtripp tillsammans med ett gäng kompisar händer det saker som kanske kommer att påverka deras vänskap för alltid.

Den första delen kändes som en enda lång presentation, och lite av samma känsla får jag även i den här delen. Det händer liksom inget utan det bara maler på. Jag väntar på någonting som aldrig kommer. Dessutom har jag fortfarande svårt att hålla isär vem som är vem av killarna, deras berättelser flyter ihop. Jag får aldrig någon djupare bild av dem som personer utan det stannar egentligen vid samma bild som jag fick i första delen.

Det är en väldigt lättläst bok, enkel och lättsmält och jag tror att den skulle passa bra för en mer läsovan tonåring. För min del blir den däremot något av en besvikelse. Om jag förstått det hela rätt ska det komma en tredje del, men som det känns nu kommer jag nog inte att läsa den.

Kommentera gärna!

