Dagens bokfynd

I dag begav jag mig ensam till Erikshjälpens second hand i ett enda syfte – att ostört och i lugn och ro få gå igenom hyllorna av böcker där. Och oj, oj, oj, säger jag bara. Där kan man fynda. Massor. Jag hittade en hel massa helt nya böcker, och då menar jag alltså nyutkomna. Böcker som jag redan har läst, via bibblan, men om jag inte hade gjort det hade de fått följa med mig hem i dag.

Men nog hittade jag en hög som fick följa med hem:

Janesh VaidyaI det sista regnet. En bok som jag har velat läsa ända sedan jag såg den första gången, mycket på grund av den vackra titeln i kombination med omslaget.
Niccoló AmmanitiLångt långt härifrån. En författare som funnits i mina tankar länge, men trots det ännu oläst.
Joanne HarrisChoklad. Jag har sett filmen och har två andra böcker av henne här hemma (olästa…) men den här lockar mer än de andra, och ska enligt flera källor också vara bättre. Kanske den bästa av henne?
Josefine SundströmVinteräpplen. Jag har läst många lovord om den, lite här och var. Att hitta en helt otummad pocket för en guldtia måste väl räknas som ett riktigt fynd?
Louisa May AlcottUnga kvinnor. Jag är osäker på om jag har läst den eller inte, men jag tror inte att jag har det.
Vicki Myron och Bret WitterDewey. På engelska. Trots lite blandade omdömen är jag  nyfiken på den.
Kristina Thulin och Jenny ÖstergrenVi som hade alla rätt. Jag vet inte vad jag har hört om den, men den stod skyltad mitt framför näsan och lockade så den fick hänga med i bara farten. Något att ha?

Och så tog jag svängen om bibblan för att lämna en hög böcker och lockelsen blev för stor så det fick bli en liten runda in bland hyllorna. Att komma till bibblan utan en liten dotter med spring i benen är en sällan skådad händelse. Att få gå och skumma igenom hyllorna gick liksom inte att motstå då. Men. Fyndandet på second hand gjorde ändå att jag kunde begränsa mig så det blev endast 3 böcker hem i bokkassen.

Tom Ang – Bonniers stora bok om digitalfoto. Helt nyutkommen. Jag har sett den i mina bokklubbstidningar och varit nyfiken på den så jag blev glad när jag såg att den fanns inne. Jag har redan läst mer än halva och fått en massa ny inspiration och tips.
Jamie FordHotellet i hörnet av bitter och ljuv. Ett bra exempel på en titel som jag faller direkt för. Och efter tips från En bok om dagen, stod den här på önskelistan.
Jessica SchiefauerPojkarna. Efter tips från Enligt O hade jag reserverat den. Redan utläst så recension kommer. Lite tung och allvarlig känner jag så här direkt efteråt.

Av de andra tips jag har fått hittade jag inget. Det är konstigt det där. Det står att boken ska finnas inne, men när man letar finns den ändå inte där. Som bibliotekarien på mitt bibliotek brukar säga: ”En del böcker får helt enkelt fötter.” 

Och på tal om något helt annat än böcker så fick jag 4 liter jordgubbar av jordgubbsförsäljaren i dag. Bara sådär. Jag köpte en liter och sa att min dotter älskar jordgubbar och kommer att bli så glad nu när jag kommer hem med detta. ”Då kommer hon att bli ännu gladare”, svarade han och räckte över en hel, stooor påse med jordgubbar. Helt gratis. Gissa om det gjorde min dag?!

Så i dag har vi käkat jordgubbar i mängder här hemma, jag har legat och läst och så har jag faktiskt plockat flera liter röda vinbär också En väldigt bärig och bokig dag med andra ord.

 

 

3 thoughts on “Dagens bokfynd

  1. Vilket fynd du gjort. Vinteräpplen gillade jag och Unga kvinnor. Vi som hade alla rätt har jag stående i hyllan. Den har dock inte blivit läst. Den där med hotellet får jag nog kolla upp.

    Trevlig läsning!

  2. Vinteräpplen har jag (oläst) här hemma. Och Pojkarna har jag också haft span på ett tag.. Ska bli intressant att läsa vad du tycker.

Kommentera gärna!

