När man lyckas med sina boktips

Ibland lyckas man para ihop rätt bok till rätt bok – sådär riktigt mitt i prick.

Jag kan tycka att det både är lite svårt och läskigt att rekommendera böcker till folk, och då menar jag till vänner och familj. Man vill så gärna hitta en bok som de kommer att gilla. Men – och det är i alla fall mitt stora MEN. Men det är ännu läskigare när jag tipsar om en bok som jag själv tycker riktigt mycket om, en bok som nästan känns som en nära vän – då vill jag ju så gärna att min vän också ska tycka lika mycket om den. Särskilt om jag lånar ut mitt eget exemplar. Tänk om boken inte blir så älskad som den är värd?

Så det var med en stor glädje ända in i hjärtat jag fick veta att mitt ihopparande hade funkat. Min vän fick låna Nu ska jag sjunga dig milda sånger och hon verkligen älskade den! Hon hade inte kunnat släppa den ifrån sig. Jag varnade henne för att inte bry sig om att den lät tråkig på baksidan och som tur var följde hon mitt råd. Hon läser inte så mycket och när hon väl läser vill jag ju då se till att hon läser böcker som verkligen är bra. Helst himlastormande bra.

Nu återstår att se vad hon kommer att tycka om de andra böckerna hon fick med sig också. Hon skulle ge sig i kast med Tusen strålande solar som nästa bok, och den måste väl ändå ses som ett rätt säkert kort?

Åh, vad kul det är att kunna ge boktips som går hem så bra!

One thought on “När man lyckas med sina boktips

  1. Usch.. jag är precis likadan!! Jag hatar att ge boktips!! xD Jag vet ju va jag själv gillar, men som du sa, tänk om inte min kompis gillar den!

    Vad kul att du ändå lyckades ge din kompis iaf en bok som hon älskade! 😀

Kommentera gärna!

