Åtta om mig

Jag blev utmanad av Bokmamma och Boktok73 att avslöja 8 fakta eller vanor om mig själv. En utmaning som jag faktiskt svarade på redan 2007 – ja, herrejösses så länge jag har bloggat nu. Men, det är inga problem att komma på 8 nya, eller rättare sagt andra, fakta att berätta.

Reglerna lyder så här:
Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv. Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor och skriver in dessa regler. I slutet av inlägget skriver du 4 personer som du utmanar och skriver deras namn. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen hos dem så att de vet att de har blivit utmanade och läser ditt blogginlägg.

1. Jag är höjdrädd. Faktiskt så kan det ge mig problem när jag står i en trappa eller någonstans i närheten av en kant. Jag kan börja svaja och nästan tappa balansen enbart av vetskapen att det är en ”brant” i närheten. Att köra bil över broar (typ Ölandsbron) är inget jag gillar direkt… Eller att åka i långa, branta rulltrappor. Eller att gå på galler (trappor eller liknande) där man ser igenom ner till botten – usch.

2. Jag kan vara otroligt klantig ibland. Vissa dagar är jag hopplös – slänger ut med armar och händer och river ner vattenglas och annat som ”står i vägen”. De dagarna försöker jag hålla mig borta från krossbara saker…

3. Jag är något av en pedant. Det är absolut inte alltid superstädat här hemma, men jag avskyr när t.ex. stolar står snett, skor står fel, kuddar inte är puffade och raka i soffan eller om filtarna är felvikta. Sådant stör mitt öga något enormt. Det kan nästan bli så att det kliar i kroppen och jag måste fixa allt sådant som stör innan jag kan sätta mig ner i soffan t.ex.

4. När jag ska börja läsa en bok kollar jag alltid först hur många sidor det är i boken. Det är en sådan tvångis – jag kan inte läsa förrän jag vet hur många sidor det är. OM jag någon gång skippar det vandrar tankarna kring ”hur många sidor är det?” och det är bara att bläddra bak för att kolla. Jag har ingen om varför, det bara är så.

5. Jag måste äta regelbundet annars blir jag ruskigt otrevlig att ha att göra med. När blodsockret börjar sjunka gäller det att mata mig fort innan vampyren kommer fram… 😉 Problemet är att T är likadan och även Mini verkar ha ärvt den genen så vi är en familj som måste planera maten noga…

6. Jag har ett stort behov av att få vara helt ensam ibland och att få vara i tystnad. Mina promenader ger mig ofta båda behoven eftersom Mini oftast sover tyst i sin vagn och jag kan gå och bara andas, njuta av naturens ljud, vyer och dofter, rensa tankarna och samla ny kraft och energi. Jag älskar att gå själv – det ger sådan ny energi och ro i både sinne och kropp.

7. Jag samlar på sköldpaddor – alltså prydnadsvarianten, inte levande. Det började när jag var utomlands första gången själv som 17-åring då jag köpte en sköldpadda som souvenir för att jag tyckte den var fin. Sedan fortsatte jag att köpa sköldpaddor varje gång jag var iväg. Det blev t.o.m. så att folk började ge mig det i present. Sedan i 20-årsåldern bestämde jag mig för att det var fånigt och slängde helt sonika en stor del av samlingen. Men så blev det att jag ändå fortsatte köpa sköldpaddor. Det gick liksom inte att stoppa vanan. Det är ingen stor samling för det är som sagt bara när jag är utomlands, och numera köper jag inte om jag t.ex. åker tillbaka till ett ställe.

8. Jag älskar färgen turkos. Så fort jag är i en kläd- eller inredningsaffär dras jag som en magnet mot allt som är turkost. Hemma har vi något turkost i alla rum, och jag har väldigt gärna turkosa kläder. Jag blir så himla glad när jag är klädd i turkost eller när jag hittar någon fin turkos kudde som får följa med hem.

Det var åtta saker om mig som en del av kanske inte visste. Jag skippar att skicka utmaningen vidare eftersom jag tror att den har gått runt till rätt många redan. Men om någon inte har gjort den och vill göra den – hojta så kommer jag och läser!

2 thoughts on “Åtta om mig

  1. Åh sådär klantig kan jag också vara. Bara att göra något så enkelt som att sätta sig i soffan kan sluta med att jag slår i smalbenet i bordskanten, har ner något eller slå huvudet i väggen bakom.
    Samma sak när det gäller maten. BlodsockerBella är mitt andra jag som dyker upp när jag inte ätit på länge. ^^

Kommentera gärna!

