Som om jag frågat av Johanna Lindbäck

Det här är sjätte boken av Johanna Lindbäck, och jag har läst och tyckt väldigt mycket om alla hennes tidigare böcker. De är ungdomsböcker som jag önskar hade funnits när jag själv var tonåring. Välskrivna, underhållande och med en story som är tagen ur nuet – en vardag som vem som helst skulle kunna ha. Alla kan känna igen sig i något, och alla kan läsa och tycka om.

I den här boken möter vi John som börjar sista året på högstadiet. Under sommarlovet har han märkt att allt inte står rätt till hemma. Blickarna, de sura kommentarerna, suckarna och framför allt – avsaknaden av gemensamma aktiviteter. Och framåt hösten får han det besked han länge har fruktat – hans föräldrar ska separera och pappan flyttar tillfälligt ut för att bo hos en kompis. John vet inte vad han ska tro, om de ska skiljas på riktigt men inte vågar säga det. Till råga på allt känner han att han inte har någon att prata med. Bästa kompisen Lucas och barndomsvännen Saga blev ett par precis innan sommarlovet och efter det har han haft dålig kontakt med båda två. Fotbollen känns inte heller lika kul längre. Särskilt som pappan är deras tränare och John inte riktigt vet hur han ska bete sig mot honom. De som tidigare tog sällskap både till och från träningarna – ska de nu säga hej då och vi ses senare eftersom pappan ska hem till sitt andra hem? John känner sig allmänt less på hela situationen.

Jag tycker att den här boken skildrar väldigt väl allt det där man känner när man hamnar i en situation som Johns. Föräldrar som separerar när man är i tonåren är verkligen ingen höjdare. Tonåren är tillräckligt jobbiga som de är redan. Jag känner med John under hela läsningen eftersom jag själv har gått igenom samma sak då mina föräldrar skildes när jag gick på högstadiet. En tid då man egentligen bara vill ha kul, vara med kompisar, bli kär och annat som hör tonåren till. Man vill inte behöva gå omkring och oroa sig över skilsmässa och var man ska bo och inte bo. Precis de tankarna som John måste brottas med. Många tror nog att en skilsmässa ofta är en lättnad, att då slipper man alla bråk och alla suckar och negativa kommentarer. Men den stora grejen är det där med att föräldrarna bor på olika ställen. Att inte riktigt veta hur man ska göra, särskilt i början. Att allt blir så konstigt hemma när den ena föräldern är borta helt plötsligt. Och det där med att oroa sig för sina föräldrar – som John gör när hans mamma blir ensam hemma en fredag kväll. Är det ok att lämna henne ensam eller blir hon ledsen då? Barn tar lätt på sig en föräldraroll, vill så gärna hjälpa och få allt att bli bra igen.

Johanna Lindbäck har lyckats igen med det som hon är så bra på. Hon har skrivit en bok med hög igenkänningsfaktor, både för ungdomar och vuxna, ett träffsäkert språk och med karaktärer tagna som direkt ur verkligheten. Det skulle kunna handla om dig eller mig eller vår granne. Och det är det jag gillar så med hennes böcker.

John är en otroligt härlig karaktär som jag tycker så mycket om. Han är äkta, ärlig och så himla fin. Killar som han behövs i bokvärlden. Och hela läsningen igenom håller jag tummarna för att allt ska ordna sig för honom. Att föräldrarna ska hitta tillbaka till varandra, att Lucas och Saga kommer ur sin rosenskimrande värld och ser honom igen, att John ska få ordning på sitt liv igen. Jag håller tummarna och hoppas hela boken igenom.

Har du fortfarande inte läst något av Johanna Lindbäck? Då har du missat något. Läs, oavsett om du är tonåring eller vuxen. Och om du har en tonåring hemma – läs och ge sedan boken till tonåringen.

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “Som om jag frågat av Johanna Lindbäck

Kommentera gärna!

