Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Det här är den tredje boken av Amanda Hellberg som jag läser, men den första ungdomsboken.

Tilda är från England men brukar tillbringa somrarna i Sverige med familjen hos sin morfar som bor i en rätt primitiv stuga i skogen. Tildas föräldrar ska iväg på en resa och lämnar henne hos morfadern. De trivs väldigt bra tillsammans, och han brukar berätta historier för Tilda om kvällarna. Han bor ensam sedan trettio år tillbaka då hans fru, Tildas mormor helt plötsligt försvann. Han är övertygad om att hon fortfarande är vid liv, att han känner hennes närvaro.

Ganska snart börjar Tilda både se och höra konstiga saker. Saker och ting är inte som de verkar. Hon blir snart varse om att det finns något eller någon därute i skogen som vill ha tag på henne.

Det här är en kuslig historia, precis som i Amanda Hellbergs andra böcker. Skillnaden är att den här gången är det klassiska sagoväsen som tar plats. Mytiska varelser såsom tomtar och häxor som är högst närvarande. Det är spännande, mystiskt och faktiskt riktigt läskigt många gånger.

Det märks att det är en bok som är riktad till ungdomar, och det säger jag inte som något nedvärderande – tvärtom. Det märks i språket hon använder att hon riktar sig till yngre läsare. Det påminner mycket om en saga i berättandet. I hennes andra böcker är språket något som bär berättelsen framåt och även här visar hon sin fingertoppskänsla. Det är mycket träffsäkert gjort.

Hon lyckas skrämma mig med alla sina böcker och ändå fortsätter jag att läsa dem. Jag som egentligen inte ens gillar skräck. Men det här gillar jag, starkt. Rekommenderas!

Läs mer om boken här.

2 thoughts on “Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Kommentera gärna!

