Dagen efter bokmässan

Så här dagen efter kan jag konstatera att det var en otroligt härlig dag i går på mässan! Vi kom inte dit förrän vid elva-tiden vilket tyvärr innebar att jag missade Johanna Thydell som var en av de programpunkter jag verkligen ville se. Men med en dotter som hostat flera nätter i rad, vilket har medfört alldeles för få sömntimmar för hela familjen, orkade vi inte åka hur tidigt som helst heller. Vi lämnade gården kanske kvart i åtta, sedan lämnade vi dottern hos kusinerna en timme senare och åkte sista timmen till Göteborg själva. Och innan bilen var parkerad och vi hade köat in till mässan, ja då var klockan nästan 11.

Sedan flög timmarna iväg – som vanligt. I år såg jag inte Björn Hellberg, vilket måste vara första året. Däremot såg jag Jan Guillou, som alltid, Camilla Läckberg, Katerina Janouch, Emmy Abrahamsson, Jonas Gardell, Lasse Berghagen, Underbara Clara, Peter James, Leif Mannerström, Lina Forss, Magnus Utvik m.fl. Det är det som är charmen med mässan – det finns författare i varje hörn, antingen som står och pratar om sin bok eller något annat ämne, eller som står och signerar. Nu har jag i och för sig aldrig ställt mig i någon kö för att få något signerat, just på grund av det där med . I går hade jag gärna fått en bok signerad av Katerina Janouch, men jag tycker inte det är värt tiden i kön. Så gärna vill jag inte ha boken signerad.

Vis från tidigare år köpte jag bara 3 böcker. Flera andra år har jag köpt enorma mängder, och det som verkar så lockande på mässan kan sedan bli liggande oläst hemma. Jag har en hel massa böcker här hemma köpta från tidigare mässor som fortfarande inte blivit lästa. Däremot kunde jag inte motstå The English Book Shops erbjudande om tre för två och jag valde länge och väl innan det blev hela två böcker av Nicholas Sparks och en av Lisa Jewell. Nu när hösten närmar sig med stormsteg behöver jag Sparks kärleksdoser med sommartema. För att kunna längta bort lite.

Jag träffade bara en enda bokbloggare – enligt o, som jag träffade när hon fick sitt pris. Sedan tror jag att jag såg Nilma också, som var där och jobbade. Jag glömde helt bort att det tydligen finns ett bokbloggarrum också, men å andra sidan hade jag knappt hunnit dit ändå. Med bara en dag till godo blir det ont om tid som det är om man vill gå och njuta av allting. Något år hoppas jag kunna åka flera dagar, gärna alla, och att även kunna lyssna på några seminarier också.

Det var två år sedan jag var på mässan senast och mitt intryck är att den var bättre i år än någonsin. Både T och jag fick den känslan.

Tack för i år mässan! Vi kanske ses nästa år igen?

20120930-171621.jpg

20120930-171725.jpg

20120930-171757.jpg

20120930-171835.jpg

20120930-171909.jpg

4 thoughts on “Dagen efter bokmässan

  1. Skulle precis fråga vilka böcker av Sparks när jag såg inlägget under 😉 Åh, jag var också där när Linda fick sitt pris. Då var vi väldigt nära utan att träffa varandra. Om du råkade se mig så var jag den rödhåriga tjejen som knäppte kort med mobilen vis signeringsbordet till vänster om scenen =)

    • Attans att vi missade varandra! Så nära… 🙂 Jag satt på en av stolarna på andra raden. Kom dit rätt tidigt så vi gick rätt fort efter ceremonin för att hinna vidare till annat.

Kommentera gärna!

