Bokbloggsjerka – om Nobelpris och olästa böcker

Ja, i den här veckans Bokbloggsjerka får vi två frågor att besvara. Den ena är om det var rätt att Mo Yan fick årets Nobelpris och den andra är hur många böcker vi har i våra att-läsa-högar.

Angående Mo Yan kan jag inte säga om det var rätt eller inte eftersom jag aldrig har läst något av honom. Däremot reserverad jag en av hans böcker på bibblan för att helt enkelt se vad jag tycker. Som alla andra tycker även jag att det är tråkigt att det numera ofta är relativt okända författare som får priset. Det är klart att det vore roligare om det var någon man kände igen och som man kunde utropa ett stort JA vid meddelandet. Som omväxling till VEM?

Olästa böcker? Hmm… Det blir väldigt svart på vitt just nu här hemma då jag senaste i dag stod och gick igenom alla mina böcker. Vi ska flytta och ska då också magasinera en del. Tanken är att de flesta av mina böcker åker till magasinet, eftersom vi kommer att bo rätt litet till att börja med, och att enbart de olästa böckerna får följa med till lägenheten. Och… Det blir ju några flyttkartonger även där, om man säger så. Minst tre, riktigt ordentligt fyllda med bara olästa böcker. Jag har inte brist på böcker att läsa i alla fall. Samtidigt är jag stamkund på bibblan så de där olästa böckerna här hemma förblir olästa. Tanken är att jag ska ta tag i det där och faktiskt prioritera böckerna här hemma före alla andra, men det finns ju så mycket annat som lockar att läsa…

22 thoughts on “Bokbloggsjerka – om Nobelpris och olästa böcker

  1. Jag känner heller inte till Mo Yan, och håller med dig om att det vore roligt att faktiskt kunna utbrista ett ”Äntligen!”. 🙂

    Sv: Ja, det här ”problemet” (att ha för många olästa böcker) hade jag ju aldrig tidigare. Men det är också ett ganska angenämt problem…

  2. Jag har faktiskt börjat fundera på att magasinera böcker för att få plats med nya 🙂 Men då kommer ju problemet: Vilka skulle jag skicka bort? Usch, ett beslut jag inte kan fatta.

    • Jag vet, det är svårt – supersvårt. Men som sagt, det blir faktiskt lättare efter varje gång. Första gången rensade jag kanske bort tre böcker och kände mig jättenöjd, men sedan började jag fundera över vilka jag ville ha och vika som kunde få gå vidare till andra bokmalar och då blev det helt plötsligt en hel låda. Och så kör man så några gånger och till slut har man lyckats rensa ut en hel del. 🙂

      Å andra sidan – hade jag haft gott om plats hade jag aldrig brytt mig om att rensa ut…

    • Nä, och många har ju inte ens hört namnet innan. Jag hörde hans namn första gången när jag läste förhandsfavoriterna – annars är han helt okänd för mig.

  3. Tre lådor med olästa böcker låter tryggt tycker jag:) Jag blir lite stressad av att upptäcka att jag ”bara” har ca 46 olästa böcker. De skulle nog bara fylla en låda tror jag…:)

Kommentera gärna!

