En kväll med Felicia Feldt

20121105-180538.jpgFör knappt två veckor sedan var jag och en kollega och lyssnade på Felicia Feldt när hon berättade om sin bok. Och även om det snart gått nästan två veckor finns alla hennes ord kvar. För en mer vältalig människa är nog svårt att hitta. Jag hade kunnat lyssna på henne i flera timmar, för hennes språks och uttrycks skull.

När jag läste boken översköljdes jag av känslor som mamma, för som förälder är det rätt jobbig läsning. Att veta att barn kan utsättas så och ha det så svårt – det är tungt. I min recension skrev jag aldrig om jag tyckte boken var ”bra” eller ”dålig”. Det skulle kännas fel. Jag vill hellre säga att det är en bok som berör, som upprör, som lämnar ett starkt avtryck.

Att lyssna på Felicia Feldt prata om boken, varför den blev till och hur den blev till fyllde igen en del av de frågorna jag hade efter att ha läst boken. Och det som gjorde starkast intryck på mig var att hon känner att hon har gått vidare nu, att hon inte hyser agg eller bitterhet. Att man kan släppa taget om det förflutna, gå vidare och framåt utan att bära omkring på en massa bitterhet eller t.o.m. hat. Det är imponerande. Och det besvarade mina frågor – hur mår hon nu och varför skrev hon boken?

Jag tror att alla som var där blev starkt berörda. Av hennes styrka, hennes förmåga att uttrycka sig, hennes ärlighet och hennes berättelse. Framför allt berättelsen. När hon läste högt ur boken var det helt tyst i hela salen. Och när hon kompletterade läsningen med att berätta mer om just det avsnittet, mer detaljer kring det, då fick berättelsen ännu mer liv.

20121105-180603.jpgOm ni någon gång får chansen att lyssna på Felicia Feldt tycker jag att ni ska ta chansen. Och har ni missat att läsa boken tycker jag att ni ska göra det. Nu så här i efterhand kan jag säga att jag är glad att jag följde hypen och läste boken. Efter att ha lyssnat på lite mer bakgrund om den tror jag faktiskt att jag ska läsa den en gång till.

Kommentera gärna!

