Böcker A-Ö ~ Å

Veckans bokstav är Å. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

Författare på Å: Daniel Åberg. Hans Vi har redan sagt hej då har ett så otroligt bra slut, ett sådant där ögonblick då jag var tvungen att bläddra tillbaka lite och läsa det igen. Och slå igen boken med en kvardröjande tanke.

Bok på Å: Åskmolnet och Juvelen av Mary O’Hara. Inför flytten gick jag igenom alla gamla kartonger, bl.a. en som jag visste innehöll mina gamla hästböcker. Om ni bara visste hur många hästböcker jag har plöjt i mina dagar. Ojojoj… Namn som Åskmolnet får mitt hjärta att klappa lite extra av glädje.

Karaktär på Å: Alfons Åberg. Jag tror egentligen inte att jag gillade honom så mycket som barn, men visst läste jag om honom. Och vem har inte kört med uttrycket ”ska bara…”? Som vuxen ser jag honom nästan som någon slags symbol för barndom, kanske för att han alltid har funnits där på något sätt.

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

3 thoughts on “Böcker A-Ö ~ Å

Kommentera gärna!

