Att ge julklappar till sig själv

Det måste man, eller hur? Köpa i alla fall några julklappar till sig själv, för att säkra att man har böcker att läsa hemma under julhelgen. Eller rättare sagt, säkra att man har rätt böcker hemma att läsa.

I dag kom mitt julpaket, och i det låg både böcker som ska läsas under julen och böcker som ska läsas inför nästa års Boktolva. Och vem vet, kanske är någon av dem en blivande hyllvärmare? Det är konstigt det där – man köper ju bara böcker man vill läsa men ändå blir de stående i bokhyllan år ut och år in.

sjuJonathan Tropper har jag hört så många lovorda, så han hamnar på nästa års Boktolva. Kristin Hannah har jag läst och tyckt om innan, och just den här ska tydligen vara en riktig snyftare – det blir julläsning. Nawal El Saadawi står också på nästa års Boktolva.

goingÄven Alexandra Potter finns med på nästa års Boktolva, efter alla hyllningar. Helena von Zweigbergk finns med på årets Boktolva, men är än så länge oläst. Det här blir nog den bok jag startar med från paketet.

Jag har faktiskt fått fler bokpaket nyligen, men med flyttstök och sjukdom och betygsättning och… Ja, ni fattar. Det har inte hunnits med. Och jag sprang runt som en tok i lägenheten för att hitta sladden till kameran och kunna föra över bilderna till datorn. När jag insåg att det var dags att ge upp fick jag syn på att sladden redan satt i kameran… Jag hade visst lämnat kvar den i kameran just för att jag visste att den lätt skulle försvinna i flyttkartongerna annars. Bra att vara förutseende när man inte kommer ihåg det…

I förra bokpaketet fanns två böcker som jag verkligen, verkligen har längtat efter. De ska också in under kategorin att-läsa-under-julen. Det blir nog mycket läsning under julledigheten för min del. Härligt! Precis som det ska vara.

 

 

6 thoughts on “Att ge julklappar till sig själv

  1. Just den boken har jag inte läst av Tropper, men jag gillade Konsten att tala med en änkling väldigt mycket. Den frusna trädgården råkade ramla ner i den elektroniska kundvagnen vid någon beställning i år, men den är ju inte läst än.

    • Det var supersvårt att välja bland Potters böcker. Var väldigt nära att beställa Me and Mr Darcy enbart pga namnet, men det blev Going La La till slut ändå. Jag är lite väl svag för Mr Darcy ibland – någon måtta får det ändå vara. 🙂

Kommentera gärna!

