Böcker A-Ö ~N

Veckans bokstav är N. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

N

Författare på N: Jandy Nelson. Jag har bara läst en enda bok av författaren – Himlen börjar här, men det var en så otroligt fin bok att den fortfarande finns kvar i mina tankar. Det var främst karaktärerna som satte sig fast, som vänner man har upplevt något speciellt ihop med och som man aldrig kan glömma. Så himla fina karaktärer. Jag hoppas hon tänker skriva fler böcker, för det vore synd om det här blev hennes enda bok.

Bok på N: Det finns bara en bok med ett stort N som kan vara här – The Notebook av Nicholas Sparks. Finaste kärlekshistorian någonsin. Alltså verkligen. En bok (och filmatisering) man absolut inte får missa. En av mina absoluta favoritböcker, för dess värme, kärlek, story och karaktärer. Noah är en sådan där karaktär jag önskar fanns i verkligheten, och eftersom det gäller bokstaven N den här gången kan även han nämnas inför nästa kategori.

Karaktär på N: Nora i Drömhjärta av Cecilia Samartin. Ytterligare en favoritförfattare som tecknar fantastiska karaktärer som naglar sig fast i minnet. När jag tänker på Nora tänker jag på Kuba, varma vindar, ett liv som plötsligt ändras, att ryckas upp med rötterna. Det är en bok som jag beskrev som intressant, spännande och fängslande, en bok som gav mig gåshud under läsningen. En bok som berörde och som fortfarande finns kvar i tankarna.

För min del blev det tre riktiga favoriter den här gången. Bokstaven N är en riktig bra bokstav i min bokvärld, verkar det som.

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

3 thoughts on “Böcker A-Ö ~N

Kommentera gärna!

