Läser just nu

Det har blivit mycket läst i jul, en hel del utläst men också en hel del påbörjat. Just nu är det slalomläsning som gäller, kanske för att jag inte har hittat kartongerna med de där böckerna jag egentligen skulle vilja läsa nu. Som Nicholas Sparks. Åh, vad jag skulle vilja läsa någon smäktande kärlekshistoria nu. Men jag kommer inte ihåg i vilken låda böckerna ligger, så jag får vänta på det.

Däremot har jag läst ut flera riktigt bra böcker och kommande dagar ska jag skriva ihop en rad recensioner om dem. Jag ska bara… Ja, ni vet. Under julen är det så mycket annat man ska göra. Som att umgås med sin fina familj, dra dottern i pulkan. Sådana saker.

I alla fall. Läser just nu:

förr eller senareI datorn: Den otroligt populära och hyllade Förr eller senare exploderar jag av John Green (The Fault in Our Stars på engelska) som också har skrivit Var är Alaska? Boken släpps på svenska i januari så håll utkik då! Jag har fått en liten förhandstitt på boken och är very, very nyfiken kan jag säga. Än så länge gillar jag vad jag läser.

konsten attI Ajfånen: Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran, en bok som hyllats lite här och där. När jag läser statusuppdateringar av vänner på FB som hyllar den, som vanligtvis inte läser så mycket – då blir jag nyfiken. Och efter att ha läst en riktigt underhållande intervju om just Caitilin Moran tog nyfikenheten överhanden och jag lånade hem den till Ajfånen. Fast, jag är inte särskilt impad. Ännu. Jag fattar ärligt talat inte riktigt vad jag läser, eller så är det helt enkelt så att mina förväntningar på den inte alls stämmer med vad jag nu läser.

tre enklaI fåtöljen: Tre enkla regler finns inte – en romanskola av Elisabet Norin, om skrivandets hantverk. Tips och handfasta råd hur man blir en bättre skribent. Otroligt intressant och givande läsning som gör att det kliar i fingrarna. Jag kan bara läsa små doser i taget för att inte bubbla över av tankeverksamhet.

6 thoughts on “Läser just nu

  1. Härligt inlägg – Moran har jag läst på engelska och gillade den skarpt. John Green är reserverad och toppenförslag i romanskolan där – ska reserveras från stadsbiblioteket omedelbums. Kanske kan bli mitt nyårsmål – att börja SKRIVA 🙂 Tack!!

    • Så du gillade Moran? Jag har ju inte kommit så långt än, men än så länge fattar jag ingenting av hypen. Ska bli intressant att se om det vänder.

      Romanskolan rekommenderas varmt! Jag ska också ta tag i skrivandet mer på allvar nu, och med den här boken har jag fått en massa aha-upplevelser.

      Varsågod! Och tack själv. 🙂

      • Ja absolut, kände igen henne sedan innan så förväntningarna var höga och du har rätt i att det är en usel början, men jag tycker att du bör stå ut, det blir en annan slags historia sedan och mer åsikter och fler skratt 🙂 så minns jag den i alla fall. Så jag råder dig att stå ut trots den dåliga början

        • Ok, ska hålla ut och läsa vidare. 🙂 Just det där med skratt har jag hört många säga och när jag har läst har jag funderat över vad sjutton alla skrattar åt? Men, jag kanske är i för tidigt skede av boken än. Jag MÅSTE helt enkelt läsa ut för att fatta vad alla pratar om.

    • Jag känner att jag inte riktigt förstår när jag läser. Jag fick för mig att det skulle vara lite roligt och lite aha-känsla, men det är (än så länge) bara en tråkig berättelse om hennes uppväxt. Jag kan inte relatera till berättelsen alls. Ska som sagt bli intressant att se om det vänder, eftersom så många hyllar boken så. Jag måste nog helt enkelt kämpa på och läsa ut boken för att se om jag hittar ”det där”.

Kommentera gärna!

