Årets bästa bok?

förr eller senareJag fick en förfrågan om jag ville förhandsläsa den svenska utgåvan av John Greens omåttligt populära The Fault in Our Stars. Och det är väl klart jag ville! Förr eller senare exploderar jag, är den svenska titeln och den kommer ut 18 januari. Se till att boka in det i kalendern, för den här boken vill du inte missa!

Boken blev vald till årets bästa bok av Time Magazine, och som många påpekat före mig blev den alltså årets bok – inte ungdomsbok utan rätt och slätt bok. Det säger en del, särskilt som en del klankar ner på ungdomsböcker som att det skulle vara sämre litteratur. Det här bevisar dem fel.

Det är en fantastisk bok. Fantastisk. När jag hade avslutat boken kände jag spontant att jag inte ville påbörja någon ny bok, bara låta karaktärerna leva vidare i mitt sinne ett litet tag till. För de här karaktärerna lever vidare. I hjärtat och i sinnet. Jag drömde om dem natten efter att jag hade läst boken.

Recensionsdatum för boken är inte förrän i februari så en mer utförlig recension kommer då. Jag nöjer mig med att säga att ni måste läsa den. På svenska eller engelska spelar ingen roll – bara ni läser. Ok?

Och vill ni läsa mer av John Green, och det vill man efter att ha läst den här boken, kan jag rekommendera även Var är Alaska?

6 thoughts on “Årets bästa bok?

  1. Ping: Explosiv förhandstitt « Lottens Bokblogg

  2. Ping: Förr eller senare exploderar jag av John Green « Lottens Bokblogg

Kommentera gärna!

