Att utvärdera årets Boktolva

Hur gick det? Lyckades jag läsa 12 nya författare av de 20 jag hade valt ut?

1. Camilla Läckberg – japp, läste Olycksfågeln
2. Anna Gavalda – njae, har segat med hennes Jag älskade honom i flera månader nu, trots att det är en riktig tunnisbok.
3. Khaled Hosseini – ja, läste fantastiska Tusen strålande solar
4. Lars Kepler – nope, sambon rekommenderade att skippa då han misstänkte att jag skulle tycka att boken vi hade hemma var för brutal
5. Linda Olsson – oh ja, läste och älskade Nu vill jag sjunga dig milda sånger
6. Carlos Ruiz Zafón – håller fortfarande på med den något sega Vindens skugga
7. Siri Hustvedt – nej, men hon får följa med till nästa års lista
8. Lina Forss – japp, Turk & Timotej – en natt
9. Carin Gerhardsen – ja, Pepparkakshuset
10. Liv Strömquist – ja, Hundra procent fett
11. Barbara Voors – har påbörjat Syster min i alla fall
12. Sofi Fahrman – japp, läste de två första delarna Elsas mode och Elsas värld och ska så småningom läsa även trean i serien
13. Douglas Kennedy – läste en bra bit i The Moment men lade åt sidan p.g.a. tråkig och seg. Får se om den blir utläst eller inte.
14. Tana French – ja, läste Till skogs
15. Jonathan Franzen – lånade hem Friheten vid två tillfällen och läste en bit men tyckte den var lite seg och intetsägande och gav därför upp.
16. Jón Kalman Stefansson – nej, men han får följa med över till nästa års lista.
17. Belinda Jones – nej, det blir flytt till nästa års lista.
18. Maria Ernestam – testade en bit av både Caipirinha med döden och Kleopatras kam bara för att inse att det inte är min typ av litteratur alls, innehållsmässigt.
19. Helena von Zweigbergk – ja, läste den briljanta Anna och Mats bor inte här längre.
20. Bengt Ohlsson – nej, men även han åker med över till nästa års lista.

Jodå, godkänt, eller hur? Det blev en del halvlästa böcker, men jag har ju ändå läst något av författaren – testat men sedan inte gillat. Det måste ju också räknas. Och så har jag hittat några nya författare att ta till hjärtat – Linda Olsson, Helena von Zweigbergk, Khaled Hosseini och Sofi Fahrman.

En rolig utmaning, framför allt för att jag tycker att det är roligt att sätta upp någon sorts mål för läsningen. Att styra upp en liten del, att få en medvetenhet över mitt läsande. Det får inte bli för mycket, då tappar jag läslusten totalt. Men 12 nya författare är en ganska lagom dos. Vi får se hur jag lyckas med nästa års lista.

Kommentera gärna!

