De mest inspirerande böckerna 2012

Förutom skönlitteratur läser jag en hel del fakta om hälsa, träning och ett grönare liv. En hel del bra litteratur har det blivit under året och här är några av favoriterna (även om alla böcker i kategorin träning och welllness skulle kunna få vara med):

Matens pris av Malin Olofsson och Daniel Öhman
En otroligt viktig bok, om en hel del obehagliga sanningar.

Lingon och läppstift av Noora Shingler
Inspirerande och lärorikt om hur man kan leva ett grönare och mer ekologiskt liv utan kemikalier i vare sig mat eller kosmetik.

Kärnfrisk mat av Ninka-Bernadette Mauritson och Thorbjörg Hafsteindottir
Uppföljaren till Kärnfrisk familj, den här gången med mer recept.

Sannas matbok – för den självläkande människan av Sanna Ehdin
En vän till mig kallar den för sin ”bibel” och jag kan bara hålla med. Inspiration i massor och mycket tänkvärt. Den här boken fick mig att läsa fler böcker av Sanna Ehdin, och ännu fler kommer det att bli.

Döden i grytan av Mats-Eric Nilsson och Henric Ennart
Den här boken gjorde mig så irriterad att jag var tvungen att läsa den i små doser i omgångar. Det var inte boken i sig som gjorde det, utan det som avslöjades i den. Mycket läsvärd och avslöjande bok.

Träna dig 10 år yngre av Shirin Djavidi
Med årets bästa titel i mitt tycke. Det är aldrig för sent att börja träna och träning ska handla om att må bra – en riktigt bra träningsbok.

Den onda badankan av Katarina Johansson
Viktig bok om kemikalierna i vår vardag, särskilt i våra barns vardag – och hur vi själva kan minska dem.

inspo 2012

2 thoughts on “De mest inspirerande böckerna 2012

  1. Många fina böcker du fått med där! Jag är också ”såld” på Sanna Ehdin 🙂 Ska även kolla närmare på Matens pris har jag tänkt..

    • Sanna Ehdins böcker är helt fantastiska. Tyvärr äger jag ingen av böckerna och hennes böcker skulle jag vilja ha hemma och läsa regelbundet i, för att hålla uppe inspirationen.

      Matens pris är super! Om än lite hemsk…

Kommentera gärna!

