Boktolvan 2013

Det har varit mycket funderande hit och dit vilka som skulle vara med på årets Boktolva. En del fick hänga med från förra årets eftersom de aldrig blev lästa, andra är tips jag snappat upp från diverse ställen och en tredje kategori är helt enkelt hyllvärmare. Redan förra året hade jag som mål att läsa fler böcker ur min egen (olästa) bokhylla, och det gick väl sådär, men några betades i alla fall av och fler ska det bli under 2013. Kanske kommer jag någon gång igenom alla om jag forsätter några år så här. Många år, men ändå

Ok, här är de nominerade:

1. Alexandra Potter
2. Jonathan Tropper
3. José Saramago
4. Doris Lessing
5. Lionel Shriver
6. Audrey Niffenegger
7. Monica Ali
8. Douglas Foley
9. Barbara Voors
10. Nawal el Saadawi
11. Siri Hustvedt
12. Belinda Jones
13. Bengt Ohlsson
14. Jón Kalman Stefansson
15. Donna Tartt
16. Alice Munro
17. Josefine Sundström
18. Agneta Sjödin
19. Margaret Atwood
20. Majgull Axelsson

Nu ska vi se om jag lyckas läsa 12 av dem innan årets slut. Jag har redan påbörjat den första och letat fram de där hyllvärmarna från lådorna och ställt fram dem synligt i bokhyllan. Om jag ser dem tillräckligt ofta kanske jag till slut blir sugen på att läsa dem? Så länge de ligger i lådor lär jag inte läsa dem i alla fall.

Ok, då kör vi. Det är bara att sätta igång att läsa!

Tips på böcker som ni läst av dessa?

(Och tack Enligt O för en mycket trevlig bokutmaning)

12 thoughts on “Boktolvan 2013

  1. Jag har bara läst fyra på din lista… Jón Kalman Stefanssons Sommarljus och sen kommer natten var väldigt speciell. Fantastiska karaktärer och miljön är underbar.

    • Just Sommarljus… har jag fått tips om ska vara fantastisk så det var därför jag satte upp honom på förra årets lista. Men så blev han ändå oläst…

  2. Vilken härlig lista:)

    Jag tipsar om:
    ”Blindheten” eller ”Alla namnen” av Saramago
    ”Her fearful symmetry” av Nifenegger
    ”Brick Lane” av Ali
    ”Alias Grace” av Atwood
    ”Is och eld, eld och is” av Axelsson

    Är sugen på en egen boktolva också.

  3. Bra lista! Jag borde styra upp och göra något liknande!
    Shriver, Niffenegger, Hustvedt, Atwood skulle ligga högt upp på min lista isåfall. Har flera böcker av dem alla olästa i bokhyllan. Skamligt!

    Vad gäller Jonathan Tropper så har jag en gång börjat lite smått på Konsten att tala med en änkling men fastnade inte alls av någon anledning, så den får ”ligga till sig”.

    Majgull Axelsson, har jag läst Aprilhäxan och Slumpvandring. Men det var nog tio år sen? Tyckte att det var bra då i alla fall och har funderat på omläsning! Jag råkar också ha Is och eld, eld och is i bokhyllan, verkar vara en godbit också.

    Donna Tartt, har jag läst Den lille vännen och gillade skarpt! Dock var det för mig en sån där bok som jag inte förstod storheten med just när jag läste den, periodvis lite seg – eller så var det jag som hade oflyt i läslusten då – men när jag fick upp farten med läsningen och när sista sidan var klar så satte den sig fast i bakhuvudet. Tål nog också en omläsning.. Sen har jag påbörjat DHH för hundra år sen, men fastnade av någon anledning inte (för hypad at the time, tror jag). Ska ta mig an den någon gång!

    Josefin Sundström, har jag Vinteräpplen oläst i hyllan!

    • Av Tropper har jag Sju jävligt långa dagar – är väldigt nyfiken på den då han fått många positiva omdömen. Å andra sidan – smaken är som baken. 😉

      Aprilhäxan har jag i hyllan sedan en himlans massa år – jag har velat läsa men aldrig kommit till skott. Den var ju oerhört poppis när den kom, och jag tror att det är mammas ex jag har i hyllan (ärvt…) och jag VILL ju läsa den, så nu jäklar!

      DHH har jag också i hyllan men den är ju så himla tjock… Jag backar lite för att börja läsa tjocka böcker eftersom det tar upp för mycket lästid av en och samma bok på något sätt. Vill dock läsa den då den har sådan hype kring sig. Köpte den på loppis förra året så det är en rätt ny hyllvärmare.

      Samma här med VInteräpplen. Finns i hyllan, oläst, köpt på loppis i höstas så inte lastgammal, men ändå.

      Jag behöver göra listor för att utmana mig och inte bli för ”lat” i läsningen. Det blir lätt att jag snöar in på en viss litteratur och det vill jag inte. Och dessa hyllvärmare vill jag verkligen göra något åt. Blir så inspirerad av andra bokbloggare som tagit tag i det och faktiskt minskat markant på högen hyllvärmare. Jag vill också! 😀

  4. Vilken bra lista, du har flera av mina favoriter plus flera jag skulle vilja läsa. När det gäller Alice Munro kan du nog välja vad som helst, hon är så bra! Av Barbara Voors kan jag tipsa om Islossning och Sömnlös. Lycka till 🙂

Kommentera gärna!

