Några vackra hyllvärmare

DSC_2255DSC_2258De är vackra, men olästa. De har stått där i hyllan i flera år nu utan att få någon uppmärksamhet från mig. I rättvisans namn har de faktiskt legat nedpackade i flyttkartonger de senaste tre åren så de har inte ens fått chansen att synas. Men nu när vi flyttade gick jag igenom kartongerna på jakt efter olästa böcker att sätta upp i vår för nuvarande enda bokhylla. Den rymmer inte mycket, och böckerna står redan i dubbla rader med påbörjad byggnation även på höjden. Så länge vi trängs i den här lilla lägenheten får det vara så. När vi hittar Huset med stort H ska det bli ändring på det. Då ska alla böcker upp, bokhyllor köpas och ordningen återställas.

De två på översta fotot hamnade på min Boktolva för 2013 eftersom det är författare jag har velat läsa något av länge. Och som sagt, jag behöver en liten push för att läsa utanför min bekvämlighetszon. Den undre boken har ett av de vackraste omslagen, tycker jag. Men ändå är den hopplöst oläst och den fick inte ens chansen att vara med på någon utmaning – eller jo, den där om att läsa hyllvärmare, men där finns redan många tävlande.

Någon som läst böckerna? Jag har börjat lite, lite smått i Kate Atkinsons Känslomässigt udda, men bara några sidor så jag har inte hunnit få någon känsla för den än. Den har så himla fint omslag tycker jag. Blicken fastnar på den.

12 thoughts on “Några vackra hyllvärmare

  1. Jeg ELSKER Kate Atkinson. Det er lenge siden jeg leste Emotionally Weird, så jeg husker ikke veldig mye av den (på tide å lese på nytt, kanskje?), men at den var bra, det husker jeg. Og jeg er enig i at omslaget er fint (det er det samme på min engelske pocketutgave).

  2. Jag har bara läst Aprilhäxan och den blev en stor favorit. Jag har läst flera av Majgull Axelsson efter det och även om de varit bra har de inte nått upp till det jag kände för Aprilhäxan.

    Det bästa sättet för mig att bli av med hyllvärmare är att ta med dem på en resa (där utbudet är begränsat av andra böcker). Tyvärr blir det max två gånger per år.. och då vill man även hinna läsa några favoritförfattare.

    • Det hade varit perfekt att resa bort en hel månad och bara ha med sig hyllvärmare. Då skulle man få många plöjda! 🙂 Jag tog med mig en bok som jag fastnat i och inte kom vidare med, när jag reste i höstas. Tvingades läsa den och blev helt fast och tyckte den var superspännande. Jag behövde bara en spark i baken för att komma vidare.

  3. Även jag läste Aprilhäxan för några år sedan och den gjorde ett starkt intryck. Kan fortfarande minnas vissa detaljer. Tyvärr har jag dock inte läst mer av Majgull Axelsson. Kanske dags att göra…?

    • Det blir ju lätt så – man läser något av en författare och tycker att det är bra men sedan blir det inte mer. Jag är expert på just det, men jag ska jobba på att faktiskt aktivt läsa mer av författarna än bara en enda bok.

  4. Kate Atkinson måste jag också lägga till i min Boktolva (som än så länge bara finns nedklottrad i min ajfån.. återstår att se om min döda bokblogg någonsin väcks till liv igen 😛 )! Mycket nyfiken på Atkinson och råkar ha inte mindre än två böcker av henne i hyllan!

Kommentera gärna!

