När man plötsligt får lästid

Vad gör man när man helt plötsligt får en massa timmars ostördhet? Jo, man läser. Så klart!

Dottern skolas in på ny förskola den här veckan och i dag ville de att jag skulle testa att lämna henne där hela dagen. Jag måste så klart vara tillgänglig om det inte skulle funka, men vi bor bara 5 minuter bort så jag har spenderat förmiddagen i fåtöljen med en bok. Och med dåligt samvete. Så känner jag alltid när jag får egen tid, ensam. Jag borde vara någon annanstans, göra andra saker. Inte bara sitta ned och ta det lugnt.

Nåväl, inskolning är ju som det är. De måste testa att vara själva innan man kan lämna på riktigt. Jag har i alla fall läst ut Jonathan Tropper och påbörjat Nicholas Sparks. Det gäller att njuta av ostörd läsning när tillfälle ges.

6 thoughts on “När man plötsligt får lästid

  1. Känner igen mig i det där dåliga samvetet! Skjuter på läsandet och så ”Mmm, nu är det dags att läsa, äntligen!”. Då är det för sent och dags att släcka lampan .. Hmpf. Trevlig läsning!

  2. Nej, nej, bort med det dåliga samvetet! Får men en stund över helt för sig själv ska man njuta av den. Vad är då bättre än att unna sig lite lästid?

    • Åh, men det är ju svårt det där… Jag var tvungen att diska och städa och röja undan lite först. Sen satt jag och njöt och dämpade det dåliga samvetet med att jag inte kunde vara på någon annan plats. OM de skulle ringa var jag ju tvungen att komma fort.

Kommentera gärna!

