Boktips till de minsta

Jag fick så himla många bra boktips för småttingar strax innan jul, och därför tänkte jag presentera dem i några egna inlägg så att även andra kan få ta del av dem. Och så har jag lagt till några själv också, några av mina och dotterns egna favoriter. Kanske hittar även ni andra lite tips? Till egna barn, eller som present. Som förälder blir jag jätteglad över böcker – hellre det än leksaker. Fast så kanske man bara resonerar om man är en boknörd?

imse vimselilla snigelbjörnen soversockerbagarenen elefant små grodorna

 

De här böckerna, och många fler, ingår i serien Ellen och Olle sjunger och är illustrerade av Catarina Kruusval. De är som små härliga godisbitar. Flera av dem finns på Minis förskola och så fort hon fick syn på dem satte hon sig i mitt knä med dem och ville bläddra och titta på de fina bilderna. Passar perfekt för henne eftersom de är i kraftigt material och inte riskerar att rivas sönder av ivriga små fingrar. Och det bästa av allt – man ska ju sjunga med i böckerna. Barnen lär sig fort att det är sång som gäller, och det är ingen idé att fuska och försöka läsa dem i stället. Ett av de andra barnen på förskolan gav mig en av böckerna med en uppfordrande blick. När jag började läsa i stället för att sjunga fick jag en suck och så tog hen med bestämdhet tillbaka boken och gick till en av pedagogerna i stället. Som sjöng. Så klart. Gör om, gör rätt = sjung.

Än så länge har vi ingen av dem här hemma, men jag ska köpa hem ett par av dem till Mini. Hon älskar att sjunga och jag tror att hon skulle bli jätteglad av att få Imse vimse spindel som är en av hennes favoritsånger. Ska jag vara riktigt ärlig tror jag att hennes pappa skulle bli ännu mer glad över böckerna. Han är nämligen urkass på texter och brukar hitta på egna varianter, men med dem här kan ju även han lära sig texterna. Kanske blir lättare för Mini när hon blir större om hon sjunger rätt text, och inte bajs-varianten som hennes pappa har hittat på…

2 thoughts on “Boktips till de minsta

  1. Tack för tipset! Jag såg dessa böcker på e-bokhandeln och visste inte om jag skulle eller ej köpa dem. Nej vet du, ska nog köpa 2-3 av dem och se. Att det just är av hårt material (ej rivningsbar…) är ett stort pluss! Hur gammal är din lilla? Min är ca 10 månader och vi läser ”Ludde och telefonen”. Favoriten just nu! Jag har funderat om jag skulle ha börjat med de enklaste bilderböckerna men nej tack. Jag är inte så fantasirik så jag läser böcker med text. Borde öka ord- och läsförståelsen för de minsta mer än böcker utan text, eller?

    • Min lilla är 22 månader nu, så hon är snart stora tjejen redan. 🙂 Det går fort…

      Jag tror att det också är bra om de ser att det är text – att få upp nyfikenheten på de där små bokstäverna och vad de egentligen står för. Mini tittar alltid nyfiket i mina böcker och pekar på texten.

      Och jag håller med – det är supersvårt att hitta på egen text… Hellre hjälp med det. 😉

Kommentera gärna!

