Bokbloggsjerka – om okända författare

I veckans bokbloggsjerka är frågan: Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Jag har två olika tankar kring detta. Om jag ser boken på en bokblogg beror det på hur bloggaren har gillat den. Om en för mig okänd bok av en okänd författare lyfts till skyarna i en recension blir jag så klart nyfiken. Då vill jag också läsa och ta del av den för att se om jag kanske också gillar den lika mycket. Då kan jag strunta i både handling och utseende. Om någon har läst och tyckt så mycket om den väcks mitt intresse och jag vill läsa.

Om jag däremot ser den i en bokaffär är det först och främst helhetsintrycket som lockar. Något som får min blick att fångas av boken. Det kan vara hur framsidan är utformad – färger, ett vackert foto, eller något annat i omslaget som fångar mitt intresse. Därefter kommer titeln – låter den intressant? Om jag fortfarande är intresserad tar jag upp boken och läser på baksidan – och det är där det slutgiltigt avgörs. Om boken verkar ha en handling som jag känner att jag vill läsa, eller om det verkar vara en bok som inte alls skulle intressera mig. Det är baksidetexten som gör att jag bestämmer om jag ska läsa eller inte.

Jag är alltså inte lika utseendefixerad om jag ser boken på en blogg. Då är det bloggarens omdöme och entusiasm som avgör. I affären är utseendet avgörande. I bibblan gäller samma som för affären.

6 thoughts on “Bokbloggsjerka – om okända författare

Kommentera gärna!

