Tips på spännande böcker?

Jag läste nyligen ut Johan Theorins Sankta Pysko, en bok som jag satt och sträckläste. Alltså verkligen sträckläste. Sambon skrattade åt mig när jag satt där i fåtöljen och bara läste och läste och läste… Men jag kunde inte lägga ner den. Det var ett absolut måste att läsa vidare och få veta vad som skulle hända härnäst.

Och när jag slog igen boken kände jag att shit, vad länge sedan jag läste en riktigt spännande bok. De är svåra att hitta, tycker jag. När jag kollade igenom min hylla efter något liknande var den sorgligt ohjälpsam mot mig. Det finns en del deckare (oavbeställda bokklubbsböcker…) men i övrigt är det tomt på något som liknar spänning.

Så jag tänkte att jag kanske skulle fråga er efter tips. Spännande böcker, någon?

Jag gillar inte deckare – om de inte är väldigt snälla och rätt oskyldiga som typ Elly Griffiths. Jag gillar inte för äckligt – typ Ajvide Lindqvist (usch…). Jag gillar inte heller väldigt typiska deckare med kursiverade avsnitt och polis-privat-lösning, typ Läckberg.

Jag älskade Da Vinci-koden, jag har gillat alla Theorins andra böcker. Hmmm. Vad har jag mer läst som liknar? SJ Watson Innan jag somnar är väl en sådan också. Sedan sviker minnet.

Och jag älskar – älskarAmanda Hellberg.

Jag verkar alltså gilla det där lite övernaturliga draget i böcker, lite lagom läskiga. Både Theorin och Hellberg har ju det.

Så gärna – om ni har tips?

Update: javisst ja, jag hade ju också en väldig dille på Dean Koontz en gång i tiden och älskade precis allt han skrev, men jag fick nog en överdos för sedan tog det pang stopp.

17 thoughts on “Tips på spännande böcker?

  1. Har du läst ”Änglar och demoner”, ”Den förlorade symbolen” och ”I cirkelns mitt” av Dan Brown? De är väldigt spännande 🙂 Sedan är Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse rätt spännande också. I alla fall de första fem böckerna 🙂 Jag gillar Stephen King och ”Varsel” och ”Pestens tid” är väldigt spännande också.

    • Jag har läst och gillat alla Browns böcker. Av Charlaine Harris har jag läst de två eller tre första och ska ta tag i resten också. Även om jag gillar den serien blir jag lite mätt på vampyrer när jag läser dem.

      Tack för King-tipsen! Jag måste se till att läsa något mer av honom. Läste Jurtjyrkogården för en massa år sedan, men sedan har det inte blivit något mer.

  2. Hur är det med Keplers böcker? Den senaste, Sandmannen, har lite samma psykologiska spänning som Sankta Psyko. Man ska nog läsa dem i rätt ordning ändå.

    • Jag hade en Kepler-bok hemma som sambon läste först, men han sa att han inte tyckte att jag skulle läsa den. För mycket våld och små barn inblandade enligt honom. Han har rätt bra koll på var min gräns går, så jag har skippat Kepler efter det. Jag gav bort boken till min svåger i stället.

  3. Triologin om Victoria Bergmans svaghet (kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar) tyckte jag var spännande. Men lite läskiga. Alltså psykologiskt, känslomässigt – inte blodigt, äckligt. Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist

    • Nu låter jag kanske jättemesig… men de första böckerna du nämner kan jag inte ens titta på… 🙂 De har så äckliga omslag så det är böcker jag inte ens vill ha in i hemmet. Redan där går min gräns, utan att ens veta vad de handlar om. Det kanske säger en del om vilka problem jag har att hitta ”lagom” spännande/läskiga böcker.

      De sistnämnda har jag aldrig ens hört talas om – ska kolla upp det. Tack för tips!

  4. Jag har nästan precis läst ut Koontz nya (på svenska i alla fall) och även om den nu kanske var lite osannolik så var den ruggigt spännande. Kritikern heter den i alla fall 🙂

    • Åh, Koontz. Kära, gamla Koontz. 🙂 Jag tror att jag har två ganska nya böcker av honom här hemma i någon flyttkartong. Om jag bara hittar dem tror jag att jag ska ge honom en chans igen.

  5. Kate Mosse, den engelska journalisten (inte modellen) har skrivit 3 böcker som är mycket spännande, intressanta med kopplingar till historia och mycket mystik. Labyrinten var den första,, Kryptan kom sen och Vintervålnader den senaste. Mycket bra alla tre, mest gillade jag Kryptan. rekommenderas, och jag önskar tips på fler böcker i samma stil som dem 🙂

  6. Jag tror jag har ungefär samma boksmak som du, jag gillar mysterium och kusligheter utan att det är blodigt eller kriminalare över det. Det får också gärna vara lite originellt. Marie Hermansson är min absoluta favorit, älskar alla hennes böcker! Har du inte läst Himmelsdalen så börja med den, lite lagom kuslig och bra för sträckläsning 🙂 Sarah Waters skriver spökhistorier som jag gillar. Du skriver att du inte gillar John Ajvide men kanske skulle du ändå gilla Lilla stjärna, den är annorlunda än hans andra böcker och fastnade starkt hos mig. Mia Ajvides ”Mannen som glömdes” (eller något liknande iallafall?) är också ett bra tips! Jag har fler om några av dessa faller i smaken – du får också gärna dela med dig av fler, jag ska prova några av dem du nämner 🙂

    • Åh, tack för tipsen! Himmelsdalen har jag faktiskt funderat på och Sarah Waters har jag ju oläst i bokhyllan.

      Jag har tyvärr inga bra tips att ge tillbaka… Jag letar fortfarande efter de där spännande oblodiga böckerna. 🙂

      • Åh! Jag verkar ha hittat två själsfrändrar här som mysterier, spänning och kusligheter utan en massa blod och våld. Kändes som att det var bara jag ett tag där. 🙂

        Ska definitivt bokmärka det här inlägget och titta in då och för att se om det dykt upp nya tips. 🙂

        Mvh
        Hannah

Kommentera gärna!

