Böcker A-Ö ~I

Böcker a-ö IVeckans bokstav är I. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

Författare på i: Ingrid Olsson. Jag har läst några böcker av henne, och gillat alla. Gemensamt för alla är att de har ett stort innehåll i ett litet format. Hon är duktig på att skildra karaktärer, att visa vad som finns under ytan men som kanske inte syns. Det är ofta väldigt lättläst (på ett positivt sätt) och hennes historier berör, stannar kvar i tankarna.

Bok på i: Så fort jag ser bokstaven i tänker jag på Innan jag dör av Jenny Downham, en bok vars innehåll aldrig verkar försvinna ur mitt minne. Stark, gripande och väldigt känslosam. Jag grät floder när jag slog ihop boken, och då vet man ändå redan från början hur det ska sluta. Det hjälper inte, tårarna kommer ändå.

Karaktär på i: Den här karaktären har funnits med i många människors barndomsböcker och jag ser fram emot när min dotter ska få börja ta del av de här böckerna. Astrid Lindgrens Ida och hela hennes familj har nog förgyllt många hem. Jag riktigt längtar efter att få läsa högt ur de här böckerna för Mini. Och Idas sommarvisa är en av de finaste sommarvisorna som finns – när man hör den, då vet man att det är sommar!

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

 

3 thoughts on “Böcker A-Ö ~I

Kommentera gärna!

