Från mitt första biblioteksbesök

Ja, första på byns bibliotek alltså. Och jag som egentligen inte alls hade tänkt låna några böcker utan bara skaffa ett kort. För att kunna låna e-böcker framför allt. Men så stod det ju ett väldigt intressant bord med böcker bara sådär mitt i allt, och då kunde jag ju inte bara ignorera det. Och så när jag ändå hade haffat tag i 3 böcker passade jag på att fråga bibliotekarien om boktips – på spännande, men icke-äckliga böcker. Ja, och så stod jag där med en hel hög ändå till slut. Och jag som hade lovat mig själv att minska ner på biblioteksböckerna för att i stället läsa igenom alla olästa böcker här hemma i stället. Ja, ja. Så kan det gå.

DSC_2279

När döden kom till Pemberley av P.D. James har jag sett på andra bokbloggar och jag säger bara en sak – Mr. Darcy finns med i boken. Behöver jag motivera mer än så? Filosofiska Söndagsklubben av Alexander McCall Smith tipsade bibliotekarien om. Jag har ju hört talas om den innan, och faktiskt varit lite smått sugen på att testa något av författaren.

DSC_2276

Little Bee av Chris Cleave har fått följa med hem tidigare, men ändå inte blivit läst. Nu läste jag så många hyllningar bland bokbloggares best of 2012, så den ska få en ny chans. Till offer åt Molok av Åsa Larsson var bibliotekariens tips på spännande bok. Det låter som om det skulle kunna vara en bok som passar mig.

DSC_2273

 

För mycket lycka av Alice Munro eftersom hon är en del av min Boktolva. Människa utan hund av Håkan Nesser och Kära Agnes! av densamma var även de bibliotekariens val. Den sistnämnda ska det tydligen vara lite aha-känsla över när man slår ihop den.

Ja, ni ser. En rejäl hög blev det trots mitt löfte att inte låna (så många…). Vi får se hur många som blir lästa av dem. Av de som är tips tänker jag påbörja läsning och känna efter om det funkar. Om inte får de åka tillbaka olästa. Jag vill ha spänning/intressant utan att det blir för mycket deckare över det.

Någon som läst någon/några av dem?

11 thoughts on “Från mitt första biblioteksbesök

  1. Jag har ”När döden kommer till Pemberly” hemma. Den har kanske inte fått så jättebra kritik, men jag säger som du – Mr. Darcy är ju med i den! 😉
    Litle Bee var med på min top tio 2012- jag tyckte mycket om den – och Håkan Nesser känns som ett säkert kort.

    • Jag har också sett att den inte fått så bra kritik, men det gick liksom inte att motstå en bok med Mr Darcy. 😉

      Little Bee bara måste bli läst den här gången. Nesser är ny för mig så det ska bli spännande!

  2. Kära Agnes läste jag på gymnasiet! Vilken bok! Lämnar verkligen en själv påverkad av historien och aning chockad! Funderat många gånger på att läsa om, men det kommer alltid nya böcker!

    • Spännande! Det är en bok jag är riktigt nyfiken på.

      Tyvärr hinner man ju aldrig läsa om böcker – det finns så många bra, olästa som alltid går före.

  3. Härligt med såna där biblioteksbesök! Jag har läst Filosofiska söndagsklubben (och ett par andra i serien). Jag gillade böckerna, är en lite småmysig serie.

Kommentera gärna!

