Bokbloggsjerka – om ärliga recensioner

I veckans Bokbloggsjerka får vi frågan om vi är 100% ärliga i recensioner/omdömen?

Svaret är ja. Tycker jag om en bok skriver jag det, och tycker jag inte om den skriver jag det. Jag försöker alltid motivera vad det är jag tycker om/inte tycker om. Om det är språket, handlingen, karaktärerna eller känslan. Men ibland kan det vara svårt att sätta fingret på vad det är exakt man gillar/inte gillar. Det kan vara mer en underliggande känsla som färgar hela läsningen.

Jag tänker att det kan vara lika svårt att skriva att man tycker om en bok som att man inte tycker om den. Vissa böcker och författare anses inte lika ”fina”, och om man själv gillar just de författarna/böckerna vågar man kanske inte riktigt stå upp för det. Coelho är t.ex. en sådan författare. Jag har läst en massa nedklankande om honom och hans böcker och hur fruktansvärt hemskt en del tycker om att folk faktiskt läser hans böcker. Då är det inte alldeles enkelt att skriva en recension att – hej, jag älskar den här boken! Fast det är egentligen bara att ruska av sig sådant. Läsa det man vill för att man vill och sedan skita blankt i att det finns folk som rynkar på näsan åt ens ful-kulturella val.

Däremot kan jag ibland känna att det tar emot att skriva negativt om böcker man så gärna VILL gilla. Det kan vara en författare som jag vanligtvis brukar älska som helt plötsligt ger ut en bok jag helst vill spola ner i toaletten. Eller en bok som alla tokhyllar medan jag själv sitter där och undrar hur jag hamnade på fel tåg. På dissa-tåget i stället för det mycket roligare hissa-tåget. Jag har råkat ut för det flera gånger. Fasen också, jag som vill gilla den här boken och så gör jag inte det… Men då krävs det en ordentlig tankegång – varför gillar jag inte den här? Och så får det bli en lärdom.

Så ja, jag är ärlig. Kanske fundersam och luddig och otydlig ibland, men alltid ärlig. För mitt minne är inte som det har varit och jag vill gärna kunna gå tillbaka och kolla vad jag tyckte om en viss bok. Då skulle det vara jobbigt om jag inte hade varit ärlig. Skrivit att jag älskade en bok som jag inte ens gillade, och så lånar jag den senaste boken av samma författare och gillar inte ett dugg. Och undrar förvånat varför jag inte gillar. Nä, det skulle ju bara vara jobbigt.

 

22 thoughts on “Bokbloggsjerka – om ärliga recensioner

  1. Ärlighet är bäst 🙂 Och så får man ju läsa och gilla precis vad man vill, tycker inte man ska behöva skämmas för att man läser ”ofina” författare eller böcker. Det finns ju något för alla 🙂

  2. Känner helt klart igen mig! Bra exempel det där med Coelho, har också läst massor med nedklankande ord om honom så att jag till sist började ifrågasätta mitt eget omdöme. Som tur var kom jag fram till att jag får väl gilla vad jag gillar 😛

    Och jag håller med om att det är svårt att kritisera en författare man tidigare hyllat, men det går väl upp och ner för dem också precis som för alla! 🙂 Jag kan däremot bli lite ”besviken” eller hur man ska förklara om jag gillar något som verkligen Alla gillar, känner mig så medelsvensson då 😉 Men det är ju alltid roligare att gilla än att inte gilla såklart!

    • Jag undviker numera de bokbloggar som listar ”läs inte de här hemska författarna” och radar upp i deras tycke ful-kulturella författare. De får tycka som de vill, och jag får läsa vad jag vill. 😀 Bättre så.

      Att gilla är helt klart roligare än att inte gilla. Roligare att skriva bubblande positiva recensioner, än gnäll och klagomål.

  3. Ja, man är ju ärlig för sin egen skull också! Vill precis som du kunna gå tillbaka och läsa vad jag tyckte om vissa böcker, då är det en klar fördel om jag har skrivit vad jag faktiskt tyckte…:)

  4. Just det där att skriva om en bok som man trodde skulle bli så bra och inte levde upp till förväntningarna känner jag igen. Ibland läser jag inte ens klart just den sortens böcker.

  5. Vad lustigt. Jag tycker jag bara läser positivt om Coelho, och flera av mina vänner har rekommenderat honom, så när jag inte var så förtjust i den enda jag läst av honom så var det svårt att skriva det!
    Jag håller just nu på att kämpa med ett inlägg om en hyllad bok som jag gett upp.

    • Numera läser jag inte heller något negativt om honom eftersom jag har slutat läsa de där bloggarna. Du läser/omger dig med rätt folk i så fall. 🙂

      Det är svårt att skriva om hyllade böcker, om man inte alls tillhör hyllningskören. Kräver lite eftertanke.

  6. Ja man ska få vara fri att läsa och tycka om vad man vill, utan att behöva bry sig om vad de ”lärda” tycker. Att få läsa det man vill och njuter av och att få skriva om det, det är det bästa med läsning och bloggande 🙂

    • Om man börjar läsa böcker man tror att man ”borde” läsa tappar man nog snart läslusten helt. Bättre att läsa ful-böcker och njuta av dem, om det nu ens finns ful-böcker. Egentligen inte. Smaken är ju som baken.

Kommentera gärna!

