Böcker A-Ö ~ F

Veckans bokstav är F. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

f

Författare på F: Gayle Forman. Jag läste hennes Om jag stannar och tyckte väldigt mycket om den. Det är en bok som stannade i mina tankar långt efter läsningen, just för att den berör ett sådant starkt ämne. Den boken, och framför allt karaktärerna, rörde upp en massa frågor. Hur gick det sen? Jag blev därför glad när jag såg att det kom en fortsättning och att jag skulle få svar på mina funderingar. När jag lät dig gå stillade mina tankar och gav mig ro i sinnet. Jag behövde den boken. Om ni inte har läst dessa böcker vill jag varmt rekommendera dem! Klicka på länkarna för att läsa mer vad de handlar om.

Bok på F: Fortfarande Alice av Lisa Genova. En smått fantastisk bok som är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Om det svåra att råka ut för Alzheimer i relativt tidig ålder, att försöka kämpa vidare med livet och försöka ha koll. En otroligt varm, vacker och mycket fängslande bok. Det var sträckläsning som gällde för min del.

Karaktär på F: När jag var yngre, på gymnasiet och en bit upp i 20-årsåldern, slukade jag Danielle Steel. Jag tror att det var något med de lyckliga sluten som lockade mig så. Mycket kärlek, ofta rätt så stor dramatik i form av tragiska händelser och så sedan ett very happy ending. Det gillade jag, och jag köpte varenda bok jag kunde hitta av henne. Och vissa av karaktärerna sitter fortfarande kvar i mitt minne. Jag vet inte om hon skrev bättre böcker förr eller om det är jag som har ändrat smak, för hennes nyare böcker har inte känts alls lika bra. Kanske är det en kombination av båda. I alla fall. Veckans karaktär får bli Bernie Fine i hennes Fine things, I ljus och skugga på svenska. Jag har dessutom sett filmatiseringen, och Bernie Fine och affären Fine things finns inpräntat i mitt minne. Det känns som om det var i går jag läste/såg den. Kanske att jag skulle ta och läsa om alla de där böckerna? Eller sabbar jag mitt positiva minne av dem då?

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

5 thoughts on “Böcker A-Ö ~ F

Kommentera gärna!

