Bokbloggsjerka – om att vara en samlare

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan är: Är du en ”samlare” av saker som kan kopplas till litteraturen (böcker, bokmärken, muggar med litteraturmotiv, etc)?

Svaret blir kort och gott nej. Just nu i alla fall.

Men jag har varit en samlare. För många år sedan samlade jag på Dean Koontz-böcker. Jag blev tvingad (ja, faktiskt) att läsa hans Väktare, och efter det fick jag dille på honom. Vad som hände sedan vet jag inte, men jag bara slutade läsa honom hux flux. Jag läste en bok av honom för ett par år sedan, och tänker ibland att jag ska ge honom en ny chans. Men att börja samla igen? Njae. Däremot ligger samlingen kvar i mina flyttkartonger här hemma.

Men jag har aldrig samlat något annat relaterat till litteraturen. Jag samlade väl bokmärken som så många andra när jag var barn, men de var ju ärligt talat inte särskilt bokiga. De användes aldrig som just bokmärken, bara som glittrande fina märken som man bytte med andra.

Om jag skulle börja samla skulle jag kunna tänka mig att bli en nördig samlare av Jane Austens Pride & Prejudice. Det är en bok jag skulle kunna tänka mig att samla olika upplagor av. Tänk att ha ett helt gäng Mr Darcy hemma i bokhyllan!

16 thoughts on “Bokbloggsjerka – om att vara en samlare

    • Väktare är nog vägen in i Koontz-världen. 🙂 Den är fortfarande min favorit.

      Vad kul att du också samlar på Koontz! Jag var riktigt nördig samlare förr och köpte och letade böcker överallt.

  1. Jag har fortfarande inte läst Jane Austen, som tur är är det februaris utmaning till mig själv så att det verkligen blir av någon gång! Jag hoppas verkligen att jag blir frälst.

    • Åh, har du Mr Darcy framför dig?! Jag hoppas att du kommer att gilla honom. Eller jag menar ju så klart – henne – för Jane Austen är ju en hon. 😉

  2. Viskningar var min första Koontz och fortfarande min favorit – om den läskige Bruno Frye som förföljer en manusförfattare för han tror att hon är hans återfödda mamma…

  3. Jag samlar också på Koontz böcker. fast på senare tid har det mest blivit att jag köpt böcker av honom som tyvärr inte blivit lästa. Får ta tag i det.
    Väktare var den första boken jag läste av honom också, det är nog en bra bok att börja med 🙂

Kommentera gärna!

