Böcker A-Ö ~ R

Veckans bokstav är R. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

Böcker a-ö - r

Bok på R: Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist. Den här boken läste jag innan bloggens tid så det finns ingen recension att länka till. De flesta av oss minns nog Ulla-Carin Lindquist som nyhetsuppläsare. Hon blev sjuk i ALS och det här är en hennes egen berättelse om hur det är när kroppen stänger av. Det är en oerhört gripande bok, och jag grät och berördes djupt av den. En mycket stark berättelse.

Författare på R: Marie-Louise Rudolfsson skrev mina högt älskade Pysen-böcker som jag läste och avgudade som liten tjej. Mitt läsintresse utgjordes till stor del av hästböcker under lång tid, och det höll i sig tack vare hästar som Pysen. Så småningom tog jag klivet mot även annan litteratur, men jag har Pysen att tacka för många lästimmar.

Karaktär på R: Robert Langdon i Dan Browns böcker är en karaktär som jag har följt med stort intresse. Jag gillar att han är så nördigt kunnig i sitt ämne, så som man bara kan bli när man har ett lite ”udda” specialintresse. Jag är ett stort fan av nörderi. Nu får vi ju snart möta honom i en ny bok som ska komma 13 maj i år. Den står definitivt på att-läsa-listan!

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

 

2 thoughts on “Böcker A-Ö ~ R

Kommentera gärna!

