Böcker A-Ö ~ U

Veckans bokstav är U. Utmaningen är att nämna en bok, en författare samt en karaktär på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om det är något vi ska testa eller strunta i.

Böcker a-ö -u

Författare på U: Jag nämner Magnus Utvik här, för att få känna mig lite lokalpatriotisk. Jag lyssnade på hans Anna, min älskade där han själv var uppläsaren, och det är faktiskt en av få ljudböcker jag har njutit av att lyssna på. Annars somnar jag lätt till ljudböcker, tyvärr. Men hans Värnamoitiska gjorde lyssnandet så hemtrevligt att jag faktiskt njöt.

Bok på U: Så fort jag tänkte på bokstaven U dök det upp en titel direkt i huvudet – Underbar och älskad av alla av Martina Haag. Men så började jag fundera. Har jag verkligen läst den? Det var i så fall före bloggens tid så det finns inget dokumenterat som kan bevisa det. Och om jag någon gång ägt boken tvivlar jag på att den finns kvar. Men jo, jag är nästan 100 på att jag läst den. Jag vet att jag inte har sett filmen och eftersom jag tycker att det känns bekant när jag läser om den så, jo. Jo, jag har läst den. Men den har inte lämnat några bestående spår i alla fall.

Karaktär på U: Det blir en stark och modig sådan i form av Ursula i Stor i käften av Joyce Carol Oates, en bok som för övrigt rekommenderas.

Vill du vara med på utmaningen? Svara i din blogg och lämna en kommentar här så att vi kan hitta dina svar.

3 thoughts on “Böcker A-Ö ~ U

Kommentera gärna!

