Vad är en bra bokblogg?

Västmanländskan hade ett så himla intressant inlägg för några dagar sedan. Hon funderade över vad som gör en bokblogg bra, eller rättare sagt varför hon själv tycker om en viss bokblogg. Och det fick även mig att börja fundera över vad det är jag gillar hos de bokbloggar jag läser.

Jag tror att det allra första är den övergripande känslan. Jag vill känna mig välkommen på en blogg för att läsa, och ännu mer för att kommentera. Att det finns en inbjudande ton. Jag gillar att se skribenten bakom inläggen, när det blir lite personligt. Jag menar inte att jag behöver se vad som åts till middag, men jag vill gärna se ett ”jag” i texterna. Att få veta vad bokbloggaren själv tycker om böckerna eller om annat som hon skriver om. Och ja, jag skriver HON för jag läser bara kvinnliga bokbloggare av någon anledning. Det får gärna bli en ändring på det dock.

Som sagt, personligt och gärna riktiga nörderier om böcker eller annat. För min del behöver det inte bara handla om böcker. Jag behöver inte heller dela lässmaken. Många bokbloggar jag läser har en helt annan lässmak än min egen, men det tycker jag snarare berikar. Ibland får det mig faktiskt att hitta lite annat att läsa, att vidga vyerna.

Som språknörd fastnar jag så klart för språket. Jag läser många fina bokbloggar där varje inlägg är en fröjd att läsa. Sådant gillar jag. Jag gillar också när det uppdateras ofta, men det är ju enbart för min egen skull – för att alltid ha något att läsa. Och jag gillar när skribenten svarar på kommentarerna – när det blir lite dialog i kommentarsfältet.

Något som jag däremot inte gillar är när det finns listor med ”undvik de här författarna”, men sådana bloggar har jag inte sett på länge. Antingen har jag lyckats undvika dem eller så finns de inte kvar. Ett tag hamnade jag på bloggar där folk som läser t.ex. Coelho i stort sett idiotförklarades, och sådant tycker jag bara är trams. Smaken är som baken, så är det bara. Alla kan inte gilla samma litteratur och det är väl helt underbart att det är så? Det är ju det som är så roligt med alla bokbloggar. En bok älskas av någon och ratas helt av någon annan. Visst är det häftigt att man kan tycka så olika om samma bok.

För min egen del bokbloggar jag främst för mitt eget minnes skull. Som en slags läsdagbok för att minnas. Men också för att det har fått mig att tänka på böcker och läsning på ett annat sätt. När jag började blogga mars 2007 var det först en personlig blogg som sedan kom att bli personlig med bokinlägg för att senare delas upp i två delar – en bokblogg och en separat personlig. Att blogga om böcker är lite att gå tillbaka till när jag pluggade litteraturvetenskap och engelska då jag fick frossa i läsandet och diskuterandet efteråt. Det är lätt att sakna det. Att läsa en bok och sedan bara lägga den åt sidan när man egentligen vill bubbla ut sina tankar om läsningen. Då är bokbloggandet en perfekt ventil för det. Och att ha ett ställe där jag kan nörda loss om bara böcker, bokfoton eller annat bokrelaterat – så skönt.

Och sist men inte minst – jag gillar när bokbloggaren blir som en vän man hälsar på hos. När att läsa bloggen blir som att titta över på en fika hos en vän. Då är det som allra bäst.

14 thoughts on “Vad är en bra bokblogg?

  1. Jag är helt enig! När en blogg känns som en vän man besöker blir det som allra bäst 🙂 Jag tycker också att det är väldigt viktigt med kommentarer, hela meningen är ju att min vill få möjligheten att diskutera det man har läst! Bokbloggar har verkligen förändrat min läsning, jag känner ingen privat som läser så mycket som jag gör så därför gick jag bara med alla fantastiska böcker inombords, ingen att tipsa, ingen att diskutera med. Bokbloggandet är fantastiskt! 🙂

    • Det är skönt att kunna bokprata med andra, samt att de andra i ens nära omgivning slipper höra tjatet om alla böcker. Som min sambo. Han är nog glad att slippa ta allt boksnack. 😉 Håller med dig – bokbloggandet är fantastiskt!

  2. Jag håller med! Det finns ett par bokbloggar som känns som vänner och visst är det de som är allra, allra bäst 🙂 Och visst är det härligt att få diskutera sitt läsande och kunna skriva om sina tankar efter att ha läst en bok, det är en av de stora fördelarna med bokbloggandet 🙂

  3. Jag tycker det är trevlig med bokbloggar och när jag började med var det också för minnet.
    Hade jag inte haft min blogg hade jag nog läst samma bok flera gånger så glömsk är jag. Fasen va många jag det var i den meningen, språket är nog inte min starka sida

    • Samma här – hade jag inte bokbloggat hade jag aldrig kunnat hålla koll på vilka böcker jag läst eller inte läst. Och så är det ju kul att se statistiken efter året som gått – vad och hur mycket man läst.

  4. Jätte intressant inlägg! Jag är ganska ny inom bloggvärlden och tycker att det är kanon kul. Märker att jag får en helt annan översikt över mitt läsande och att läsandet utvecklas tack vare dialogen med andra bloggare.

    • Precis så känner jag också. Dels har jag blivit uppmärksam på vad det är jag läser och att jag ibland måste pusha mig att gå utanför min comfort zone. Dels tycker jag också att läsandet utvecklas när man sätter sig ner och rannsakar vad man egentligen tyckte, samt ser vad andra tycker om samma bok. Det är ju det som är så kul med bokbloggandet!

  5. Själv tycker jag att det är svårt att skriva om böcker, jag har sällan speciellt insiktsfulla inlägg om de böcker jag läser. Oftast blir det en kort sammanfattning av handlingen och något litet utlägg om vad jag tyckte. I nio fall av tio har jag åsikter om språket också, men det är väl en arbetsskada som översättare.
    Däremot tycker jag att det är roligt att läsa vad andra skriver om böcker, speciellt om de är bättre än jag på att göra det. Riktigt intressant blir det när personen har en helt annan uppfattning om en bok än vad jag själv har. Det är spännande att samma text kan ge så otroligt skilda reaktioner.

    • Jag håller med – jag gillar också att läsa vad andra har skrivit om samma bok jag har läst. Ibland ligger dessutom fokus på så olika saker. Man läser så olika, med så olika glasögon.

      Själv lider jag av lärarskada att ibland vilja ta fram rödpennan i en del böcker… 🙂

      Jag tycker också det kan vara svårt att formulera sig och sina tankar kring en bok. Ibland när jag återkommer till en gammal recension vill jag bara ta bort och skriva om. Sedan är ju vissa böcker svårare än andra att formulera en tanke kring. Men jag har försökt lägga ner mina (höga) krav och helt enkelt bara skriva på.

Kommentera gärna!

